Včeraj je bila na Ustavno sodišče Republike Slovenije vložena še druga pobuda za oceno ustavnosti novele Zakona o bančništvu (ZBan-1L), ki jo je pripravilo in vložilo Vseslovensko združenje malih deležnikov (VZMD) preko Odvetniške pisarne Kunič. Ta pobuda je bila vložena v imenu preostalih malih imetnikov podrejenih obveznic slovenskih bank, ki so se v zadnjih tednih pridružili sporazumu o sodelovanju in skupinskemu nastopu. Prva pobuda, vložena prejšnji teden, je na Ustavnem sodišču že zavedena pod št. U-I-295/13 in dodeljena enemu od ustavnih sodnikov v predhodno obravnavo. Vse imetnike podrejenih obveznic slovenskih bank, ki k ponujenemu sporazumu še niso pristopili, v VZMD še naprej vabijo, da to storijo.
Po vložitvi prve pobude za oceno ustavnosti novele Zakona o bančništvu (ZBan-1L), sta minuli teden predsednik VZMD, mag. Kristjan Verbič, in odvetnik Miha Kunič na novinarski konferenci (VIDEO) predstavila nekaj ugotovitev ter orisala aktivnosti.
Novela ZBan-1L, uveljavljena 23. 11. 2013, daje Banki Slovenije arbitrarno pravico odrediti odpis vseh podrejenih obveznic slovenskih bank, bankam s takim odpisom njihovih obveznosti do upnikov ustvariti enkratni dobiček in tako zmanjšati potrebe po vplačilu svežega kapitala. Kot izhaja iz najav Guvernerja Banke Slovenije in Ministra za finance, bo tak odpis bržčas izveden že v vikendu po tem, ko bodo - v petek 13. 12. 2013, po zaprtju bank - objavljeni rezultati obremenitvenih ("stresnih") testov bank. Obveznice katerih bank bodo deležne takega odpisa lahko domnevamo na podlagi seznama vrednostnih papirjev, s katerimi je Ljubljanska borza ta ponedeljek, za nedoločen čas, ustavila trgovanje; to je odredila za delnice in/ali podrejene obveznice Abanke, Banke Celje, Factor banke, NKBM, NLB in Probanke.
VZMD je s strokovnimi sodelavci in Odvetniško pisarno Kunič izoblikoval stališče, da tak odpis - skupaj z vrsto unikatnih določil ZBan-1L, ki domače banke in Banko Slovenije odrešujejo vsakršne pravne ali odškodninske odgovornosti za škodljive posledice izvedenih odpisov - predstavlja grobo kršitev več členov Ustave Republike Slovenije.
Tako ZBan-1L med drugim krši:
- Pravico do sodnega varstva, saj Banka Slovenije pred izdajo odločbe o izrednem ukrepu ni zavezana pozvati imetnikov obveznic, da se izjavijo o okoliščinah, pomembnih za izdajo odločbe (šesti odstavek 332. člena), odloča brez naroka (prvi odstavek 333. člena), proti njeni odločbi ni pritožbe (drugi odstavek 334. člena), tožbo zoper odločbo Banke Slovenije, s katero sproži postopek sodnega varstva, lahko vloži le banka (prvi odstavek 347. člena) - torej oseba, kateri so se z odločbo Banke Slovenije zmanjšale obveznosti in ne pravice. Če takšna tožba uspe, sodna odločba ne vpliva na učinke izrednega ukrepa (350. člen). Tako bodo po ZBan-1L imetniki obveznic izgubili svoj celotni vložek. Od Banke Slovenije lahko formalno zahtevajo povrnitev škode, a morajo za to dokazati, da je škoda, ki je nastala zaradi izrednega ukrepa, višja kot bi bila v primeru, če izredni ukrep ne bi bil izrečen (prvi odstavek 350.a člena), kar je težko dokazovati, da bi to še otežili, pa zakon določa, da Banki Slovenije upnikom ni potrebno predložiti informacij in podatkov o poslovanju banke (šesti odstavek 347. člena).
- Načelo zaupanja v pravo (t.i. reliance) in prepoved retroaktivnosti. Ključno pravno načelo je, da se mora pravni red spreminjati tako, da ohranja pravno predvidljivost in s tem okolje, ki dolgoročno prinaša koristi vsem. Zato so prepovedani ukrepi, s katerimi se poseže v pravne položaje, ki bistveno spreminjajo položaj upnikov.
- Načelo varstva lastnine, v povezavi s pravico do zasebne lastnine. Izredni ukrepi, ki jih uvaja ZBan-1L, so po svojem bistvu razlastitev imetnikov obveznic, brez odškodnine ali z odškodnino v delnicah banke izdajateljice obveznic. A ZBan-1L hkrati določa, da se višina odškodnine ovrednoti, kot da bi šlo za nedelujočo banko, pri čemer je možno izterjati višjo odškodnino le (350.a člen v zvezi s 223.a členom), če imetnik obveznice dokaže, da Banka Slovenije ni ravnala z ustrezno skrbnostjo, ob upoštevanju dejstev in okoliščin, s katerimi je razpolagala ali bi morala razpolagati v času odločanja (pri tem Banki Slovenije ni potrebno predložiti gradiv, ki bi pričala o nasprotnem). To je v izrazitem neskladju z utečeno prakso Evropskega sodišča za človekove pravice, ki med drugim jasno zahteva, da je razlastitev zakonita le, če se izključuje kakršnokoli arbitrarno odločitev nacionalnih oblasti in mora doseči pravično ravnovesje med pravicami lastnikov in interesom skupnosti.
Premalo je bilo po presoji strokovnih sodelavcev VZMD tudi razprave o posledicah ukrepov odpisa in konverzije podrejenih obveznic, ki jih je v našo zakonodajo uvedel ZBan-1L. Ti ukrepi ne bi prizadeli le okoli 1.500 oseb, ki so neposredno vplačale podrejene obveznice slovenskih bank v preteklih letih, ko so te na papirju izkazovale odlične rezultate, te rezultate pa so potrjevali tudi revizorji in Banka Slovenije. Podrejene obveznice slovenskih bank so namreč pomembna naložba tudi v pokojninskih skladih z zajamčenim donosom, saj to bili ti z regulativo pri naložbah v vrednostne papirje pretežno omejeni prav na bančne obveznice, ki so do uvedbe ZBan-1L sodile med najvarnejše naložbe in jih je, kot take, poleg prospektov opredeljevala tudi že sama regulativa vzajemnih skladov.
V takih pokojninskih skladih varčuje za svojo starost, po neuradnih ocenah, preko 500.000 varčevalcev in tudi tem bi se, ob uvedbi ukrepov po ZBan-1L, pokojninska renta nezanemarljivo znižala (v nekaterih skladih tvorijo podrejene obveznice tudi več kot četrtino portfelja, ob popolnem odpisu pa bi bilo tolikšno tudi znižanje rente). Družbe, ki upravljajo te sklade, so na to v času priprave in sprejemanja ZBan-1L večkrat opozorile na sestankih na Ministrstvu za finance, v Banki Slovenije in v Državnem zboru RS, razlog, da so se v javnosti in medijih izpostavljale precej manj, pa gre iskati v strahu pred begom vlagateljev iz skladov, ki jih upravljajo; odlivi bi namreč še potencirali odpise, izražene v odstotkih vrednosti točke premoženja sklada.
Vprašanja ATVP - prevzemna zakonodaja in sistematično oškodovanje delničarjev - Torek, 23.02.2010
»Slovenia should try harder« - VZMD na Konferenci ob predstavitvi poročila OECD - Sreda, 01.07.2009
VZMD ministru poslal predlog sprememb in dopolnitev k noveli ZGD-1C - Torek, 03.02.2009
OECD načela upravljanja družb - poročilo VZMD TV z razprave na GZS - Sreda, 21.01.2009
Misija OECD prisluhnila kritičnim stališčem in predlogom VZMD - Četrtek, 15.01.2009
Sedež VZMD obiskal vodja Sektorja za pravo družb pri MZG - Torek, 13.01.2009
Obisk Misije OECD pri VZMD v okviru pristopnih dejavnosti Slovenije - Ponedeljek, 12.01.2009
Z ministrom Vizjakom o spremembah zakonodaje in investo.si - Torek, 25.03.2008
Objavljen Predlog Zakona o prevzemih (ZPre-1) - Sreda, 22.03.2006
Nov Zakon o prevzemih (ZPre-1) - Četrtek, 16.03.2006
Predstavnica VZMD pri pripravi Zpre-1 - Sreda, 09.02.2005
www.vzmd.si - več o VZMD - Vseslovensko združenje malih deležnikov
www.vzmd.tv in www.investo.tv - preko 300 video prispevkov
www.investo.si - več o programu Invest to Slovenia - investo.si
www.investo.international - več o mreži 57 nacionalnih organizacij delničarjev in investitorjev - investo.international