Vlada Republike Slovenije je v četrtek, 10. 10. 2013 potrdila in posredovala Državnemu zboru RS po nujnem postopkuv obravnavo predlog Zakona o spremembi Zakona o bančništvu (ZBan-1L). Slednji je v mesecu septembru »nastajal« na Ministrstvu za finance RS ter izrecno retroaktivno in bistveno posega v pravice imetnikov podrejenih obveznic bank (hibridnih instrumentov temeljnega kapitala, hibridnih instrumentov dodatnega kapitala in nehibridnih instrumentov podrejenega dolga). Omogoča namreč, da se te obveznice pretvorijo v delnice banke ali celo izbrišejo, čeprav prospekti obveznic, ki jih je odobrila Agencija za trg vrednostnih papirjev (ATVP) kot pooblaščeni in pristojni regulator, teh možnosti nikjer ne omenjajo, doslej pa zanju tudi ni bilo nobene zakonske podlage. Prav nasprotno, pri več teh obveznicah prospekt izrecno navaja, da lahko izguba imetniku takih obveznic nastane le v primeru stečaja banke izdajateljice.
Čeprav sta vsaj dve ustanovi, kot kompetentni pozvani k pripravi strokovnega mnenja, izrazili resen dvom o skladnosti predloga ZBan-1L z Ustavo RS, je Ministrstvo za finance RS takšen predlog zakona poslalo na Vlado RS, ta pa ga je na svoji seji 10. 10. 2013 potrdila in posredovala Državnemu zboru RS v obravnavo po nujnem postopku. Več pripravljavcev in odločevalcev je v tem postopku poudarilo, da se sprejetju takšnega zakona, kljub vsem argumentiranim pomislekom, ne bo mogoče izogniti, saj naj bi na tem vztraja Evropska komisija, ki ni pripravljena niti na pogajanja, sploh pa ne na popuščanje.
V utemeljitvi zakona je podana tudi razlaga, češ da je ustavna spornost ZBan-1L - tako glede retroaktivnosti, kot glede neskladja z obstoječo zakonodajo - dovolj neizrazita, da naj bi pred Ustavnim sodiščem RS »prestala strogi test sorazmernosti«, vendar pa je o tem mogoče utemeljeno dvomiti iz več razlogov:
Prvič, lastnina je ustavna kategorija, zato je poseg vanjo ustavno sporen že sam po sebi.
Drugič, veljavni Zakon o ukrepih za krepitev stabilnosti bank (ZUKSB) že opredeljuje ukrepe za zagotovitev stabilnosti bank in zaporedje njihovega izvajanja. Tako nabor ukrepov, kot zaporedje izvajanja le-teh po ZUKSB, sta popolnoma drugačna od določil ZBan-1L.
Tretjič, ukrepi, ki jih predvideva ZBan-1L, so po učinkih enaki osrednjima ukrepoma postopka prisilne poravnave nad družbo dolžnico - delnemu odpisu terjatev upnikov ter pretvorbi terjatev upnikov v lastniške vrednostne papirje družbe dolžnice. ZBan-1 pa v svojem 318. členu izrecno prepoveduje prisilno poravnavo banke.
Četrtič, posledice tako bistvenega posega v pravice imetnikov instrumentov podrejenega dolga bi - v nasprotju s trditvami piscev zakona, češ da poseg ne bo imel dolgoročnih sistemskih posledic - povzročile bistveno spremembo obstoječih načinov financiranja bank in to za vse banke v Sloveniji. Izdajanje instrumentov podrejenega dolga bi tako - po nastanku dotlej neobstoječega tveganja, da se ti instrumenti lahko izbrišejo ali pretvorijo v delnice po arbitrarni presoji Banke Slovenije, celo če banka izdajateljica ni insolventna - postalo močno oteženo (verjetno celo realno neizvedljivo, saj so že pred to spremembo banke za večino podrejenih instrumentov morale imetnikom plačevati obrestno mero med 6 - 9 % letno). Ta posledica bi nastala za vse banke (torej sistemsko) in brez časovnih omejitev (torej tudi dolgoročno).
Nepremišljeni in ustavno sporni ukrepi na ravni reševanja evrske krize sicer niso nekaj novega, pa tudi njihovo kaskadno razveljavljanje na ustavnih sodiščih ne. Na Portugalskem ustavnem sodišču je bila tako skozi lansko in letošnje leto razveljavljena že skoraj polovica predlani uvedenih ukrepov t.i. »trojke«, eden prav pred dvema tednoma, retroaktivna ukinitev regresa je padla tudi na našem Ustavnem sodišču.
Zato je stališče VZMD, da bi bilo nujno o predlogu ZBan-1L omogočiti široko, strokovno in kakovostno razpravo ter ga - če je to res potrebno - sprejeti v dovolj spremenjeni obliki, da ne bo povzročil dodatnih težav in nestabilnosti oz. da bo smiseln, realističen, uravnotežen in skladen z Ustavo. Poleg tega bo Predsednik VZMD, mag. Kristjan Verbič, s spornimi predlogi in postopki seznanil kolege iz evropskih združenj in institucij, med drugim kot član Izvršnega odbora Evropske federacije uporabnikov finančnih storitev (EuroFinUse) že ob skorajšnji mednarodni konferenci »The Financial Repression of Savers and Investors«, 18. 10. 2013 na Dunaju (kliknite ZA PRIJAVO).
V VZMD si bodo prizadevali za zaščito pravic in interesov vlagateljev (tudi v obveznice), vzpostavitev ustreznih mehanizmov nadzora, regulative in standardov ter krepitev stabilnosti in zaupanja v finančni in kapitalski trg - gre namreč za ključne dejavnike tudi v perspektivi njihovih mednarodnih poslovno-investicijski programov Invest to Slovenia (investo.si) in International Investors` Network (investo.international), ki združuje 55 nacionalnih asociacij delničarjev in investitorjev.
Sorodna sporočila VZMD:
Vprašanja ATVP - prevzemna zakonodaja in sistematično oškodovanje delničarjev - Torek, 23.02.2010
»Slovenia should try harder« - VZMD na Konferenci ob predstavitvi poročila OECD - Sreda, 01.07.2009
VZMD ministru poslal predlog sprememb in dopolnitev k noveli ZGD-1C - Torek, 03.02.2009
OECD načela upravljanja družb - poročilo VZMD TV z razprave na GZS - Sreda, 21.01.2009
Misija OECD prisluhnila kritičnim stališčem in predlogom VZMD - Četrtek, 15.01.2009
Sedež VZMD obiskal vodja Sektorja za pravo družb pri MZG - Torek, 13.01.2009
Obisk Misije OECD pri VZMD v okviru pristopnih dejavnosti Slovenije - Ponedeljek, 12.01.2009
Z ministrom Vizjakom o spremembah zakonodaje in investo.si - Torek, 25.03.2008
Objavljen Predlog Zakona o prevzemih (ZPre-1) - Sreda, 22.03.2006
Nov Zakon o prevzemih (ZPre-1) - Četrtek, 16.03.2006
Predstavnica VZMD pri pripravi Zpre-1 - Sreda, 09.02.2005
Nekaj relevantnih VIDEO REPORTAŽ VZMD.TV
Za OGLED VIDEO REPORTAŽ kliknite na posamezno fotografijo:
Novela ZGD-1B, kot je bila predlagana, je pomenila odprtje novega področja možnih zlorab za večinske delničarje, še posebej za lastnike »finančnih holdingov« (bivših PIDov). Ilustrativni prikaz posledic in poročilo VZMD.TV s potrditvene seje Odbora DZ RS.
www.vzmd.si - več o VZMD - Vseslovensko združenje malih deležnikov
www.vzmd.tv in www.investo.tv - preko 300 video prispevkov
www.investo.si - več o programu Invest to Slovenia - investo.si
www.investo.international - več o mreži 55 nacionalnih organizacij delničarjev in investitorjev - investo.international