pogovor Slobodan Vučičevič, predsednik uprave skupine Droga Kolinska Sebastjan Morozov Ljubljana - Slobodan Vučičevič, odaprila lani predsednik uprave skupi-ne Droga Kolinska, je eden najuspeš-nejših srbskih menedžerjev in edentistih, ki svojega uspeha ni gradil spomočjo Slobodana Miloševiča. Leta1997 je ustanovil podjetje GrandProm, ki je v dveh letih postalovodilno pri proizvodnji kave v Srbiji,leta 2003 pa je imelo na srbskem trguže več kot 50-odstotni tržni

delež.Leta 2005 je Vučičevič prodal 75-odstotni delež Grand Proma DrogiKolinski za okoli 58 milijonov evrov.Pred tremi leti je bil po izboru Gos-podarske zbornice Srbije menedžerleta, po izboru 17 urednikov eko-nomskih rubrik v Srbiji pa je bilmenedžer leta tudi v minulem letu.Konec januarja se je Drogi Kolinskiiztekla pogodba z Unileverjem, skaterim je imela sklenjeno licenčnopogodbo za proizvodnjo izdelkovKnorr in Helmann's. Koliko zaposlenihboste zaradi izteka pogodbe moraliodpustiti?Odpustiti bo treba 118 delavcev. ZUnileverjem se je pogodba izteklaoktobra 2007, odpoved pogodbe paje bila poslana stari upravi že okto-bra 2006, tako da zapiranje proizvod-nje v Ljubljani nima nobene poveza-ve z zamenjavo uprave. Razlog zaodpoved pogodbe je, da Unilever kotvse multinacionalke koncentrirasvojo proizvodnjo le v nekaj tovar-nah v Evropi. Ker je na trgu delatrenutno veliko povpraševanje zaprofilom zaposlenih, ki zapuščajoDrogo Kolinsko, je večina naših de-lavcev dobila nove službe.Koliko sredstev ste namenili zaodpravnine?Posameznik je prejel od 2,5 do 10plač, odvisno od delovne dobe. Polegtega so zaposleni od Unileverja pre-jemali posebne dodatke k plačam.Avgusta lanije vsak delavec prejel 10-odstotni dodatek k plači, septembra20-odstotnega, januarja pa 60-od-stotnega. Mislim, da ne boste našlinezadovoljnega delavca, ki zdajodhaja iz Droge Kolinske.Se bo uprava Droge Kolinske letos, kobo Kolinska praznovala stoletnico obstoja, selila iz lokacije naŠmartinski cesti v Ljubljani?Upravna zgradba, kjer se nahajamo,je kulturni spomenik. Nobenega na-mena nimamo, da bi se v prihodnjihletih selili s te lokacije.Leta 2006 ste poslali na Mestnoobčino Ljubljana pobudo zaspremembo prostorskoureditvenegaplana v okviru priprave projektaprostorske ureditve PreobrazbaSmartinske ceste v Ijubljanski bulvar.Prostorski načrt je v izdelavi, vendarje prostorska ureditev dolgotrajenproces, ki lahko traja več let. Tako kotcentri drugih mest tudi center Lju-bljane ni najbolj primeren za proiz-vodnjo.Kdo bo gradil stanovanja na zemljiščuDroge Kolinske na Šmartinski cesti,bo to morda Istrabenz nepremičnine?Tega ne vem. 'Kakšne spremembe ste vnesli vposlovanje Droge Kolinske?Spremenili smo strukturo družbe,tako da smo jo razdelili na šestposlovnih enot: topli napitki (kava,čaj), pijače, vode (Donat, Cockta),prigrizki - konditorski program (pro-gram Soko štark), otroška hrana, de-likatesni namazi (Argeta) inprehrambni dodatki. Ker je priprehrambnih podjetjih konkurencavelika, trgovska podjetja pa se kon-centrirajo in nastajajo nove blagovneznamke, smo se usmerili v nekaj glavnih kategorij, v katerih je DrogaKolinska dominantna in boljša odkonkurence. Poleg tega smo razdelilitrg na prodajna področja in na novoorganizirali splošne službe. ČepravjeDroga Kolinska usmerjena v glav-nem na regionalni trg, je danes postrukturi podobna multinacional-kam.V minulem letu ste napovedaliprodajo nekaterih blagovnih znamk,kot so Viki, kakavov kremni namaz,kisa Salatin in Talis, marmeladeBelsad in žvečilni gumiji Čunga lunga.Katere blagovne znamke vam jeuspelo prodati?Pri blagovnih znamkah, za kateresmo ocenili, da niso naša ciljna kate-gorija, da jih ne moremo okrepiti inda nimajo možnosti za zadostno rast, smo se odločili za prodajo. Pro-dati nam je uspelo čungo lungo, kisSalatina in reproprogram za proizvo-dnjo aditivov v mesni in pekarskiindustriji.Koliko ste iztržili od prodaje? To je poslovna skrivnost.Ali lahko v bližnji prihodnostipričakujemo, da bo Droga Kolinskaprodala kako glavno blagovnoznamko, kot je na primer Barcaffe?To je naša »družinska srebmina«. Vbližnji prihodnosti takšne namerenimamo. Nasprotno, naš cilj je, dablagovne znamke še bolj okrepimo.Po napovedih naj bi reorganiziraliblagovne znamke. Koliko sredstev jeDroga Kolinska namenjala za tržnopozicioniranje pred vašim prihodomin koliko po vašem prihodu?V zadnjih nekaj letih je Droga Kolin-ska veliko vlagala v razvoj blagovnihznamk. Po mojem prihodu smo sa-mo določili, vkatere blagovne znam-ke bomo vlagali več sredstev. Odvis-no od blagovne znamke vlagamo vpromocijo od tri do deset, tudi do 15odstotkov prihodkov, ki jih ustvariposamezna blagovna znamka.V prvi polovici leta 2007 je tovarnaDroge Kolinske v BiH, v katero ste vložili 26 milijonov evrov in v kateriproizvajate argeto, obratovala le z 20-odstotnimi zmogljivostmi. Kje sezapleta?Konec minulega leta smo v BiH delo-vali s 30-odstotnimi zmogljivostmi.Droga Kolinska m imela nikoli vnačrtu, da bi tovarna v BiH takoj poodprtju obratovala s polnimi zmoglj-ivostmi. Proizvodnjo bomo poveče-vali postopoma, pri čemer je cilj, dabi prodaja argete naraščala z 20-odstotno letno stopnjo. Lani smoproizvedli 7000 ton paštete. Če ne biinvestirali v novo tovarno v BiH,preprosto ne bi imeli dovolj blaga zaprodajo in to je glavni razlog zagradnjo še ene tovarne za proizvod-njo paštete. Kljub lastni proizvodnji vBiH pa še nimamo prednosti, nakatero smo računali. Problemi nasta-jajo zaradi surovin, ki jih kupujemona območju CEFTA. Multilateralnidogovori med BiH, Hrvaško, Srbijo... na podlagi katenh bi lahko surovineuvažali brez carin, namreč ne deluje-jo, kot bi morali. CEFTA ni prineslazmanjšanja administrativnih ovir vtakšni meri, kot smo pričakovali,vendar pa pričakujemo skorajšnjorešitev.Pred dvema letoma je predsednikuprave Agrokorja Ivica Todorič s policsvoje trgovske verige Konzum umaknilslovenske izdelke. Se vam je uspelotudi z drugimi izdelki - poleg cocktein donata - vrniti na Konzumovepolice?Ne, do danes tega problema še nirešil nihče. Treba je vedeti, da tudicockto in donat prodajamo Konzu-muprekposrednikov. Glede nato, daso skoraj vsi slovenski izdelki umak-njeni s Konzumovih polic, to pome-ni, da ni problem v komunikaciji naravni Droge Kolinske in Konzuma,ampak drugje.Srbska Detta Holding, kjer jepodpredsednik uprave vaš predhodnikv Drogi Kolinski Robert Ferko, jenapovedala gradnjo pražame v Srbijiz zmogljivostjo 7000 ton kave na leto.Koliko tržnega deleža lahko Deltaodvzame skupini Droga Kolinska, kiima pri prodaji kave v Srbiji 50-odstotni tržni delež? Vem, da se Delta resno pripravlja navstop v proizvodnjo kave in kondi-torskih izdelkov. Ker smo na prostemtrgu, spoštujemo konkurenčni boj.Kakšen vpliv bo to imelo na tržnidelež Droge Kolinske, ne vem, verja-memo pa v moč lastnih blagovnihznamk in položaj na trgu. GrandProm danes proizvede 15.000 tonkave na leto.Se je sodelovanje z Delto po lanskemprihodu Ferka v Delto spremenilo?Deltaje velik kupec Droge Kolinske, znjo smo vedno korektno sodelovaliin tudi po prihodu gospoda Ferka vDelto je tako.S cockto ste na avstrijskem trguvstopili v trgovske verige MerkurMarkt, Penny Markt in Bille, ki so vlasti trgovskega sistema Rewe. Kakšniso vaši načrti pri prodoru na drugetrge EU?Za cockto je Avstrija naš najpomem-bnejši zahodni trg, širimo pa se tudiv Nemčijo in Švico. V zahodni Evropise zelo dobro prodaja tudi argeta. VAvstriji je argeta najbolj prodajanapašteta. ' Kako poteka prodaja na ruskem trgu?V Rusiji smo zelo močno prisotni z• otroško hrano. V minulem letu smo, prodali tudi nekaj sto ton argete. Za, Rusijo je to malo, za Drogo Kolinskopa veliko. Tudi 15 odstotkov vse pro-daje donata realiziramo na ruskemtrgu.Kako je skupina Droga Kolinskaposlovala v minulem letu?Po ocenah smo poslovali v skladu z. načrti (Droga Kolinska je minulemletu ustvarila 360 milijonov evrovprihodkov, op. p.). Čeprav smo pro-dali nekatere blagovne znamke, smoz režultatom zadovoljni.Izguba pogodbe z Unileverjempredstavlja od 5 do 6 odstotkovprihodkov. Kako jih bostenadomestili?Po načrtu bomo rasli tudi brez Unile-verjevih prihodkov. Izgubo prihod-kov bomo nadomestili z večjo proda-jo izdelkov lastnih blagovnihznamk.Trgovci krivijo dobavitelje za visokoinflacijo, dobavitelji pa trgovce. Kdo jek lanski inflaciji lani največ prispeval?Problem je širše dimenzije. Zaradipomanjkanja surovin, karje posledi-ca suše, naraščajočega povpraševa-nja Kitajske in Indije ter proizvodnje biogoriva, so stroški surovin v minu-lem letu narasli v povprečju za 20odstotkov. V Drogi Kolinski so sestroški surovin v celotnih stroškihlani povečali s 40 na 50 odstotkov.Ker se trudimo zaščititi potrošnike,ki imajo omejena sredstva, hkrati paželimo ohraniti tržne deleže, ne mo-remo vseh podražitev surovin pre-nesti na potrošnike.Koliko lahko naraščajo cene surovin?Kdaj se bodo cene stabilizirale na višjiravni?Ne bi si upal tvegati napovedi, abojim se, da je to neustavljivo giba-nje.Ste eden od redkih predsednikovuprav v Sloveniji, ki je tuji državljan.Kako sodelujete s svojimi kolegi vSloveniji?Zelo zadovoljen sem s tem, kako some sprqeli. V vseh poslih, ki sem sejih v življenju lotil, so mi bili Ijudjevedno pomembnejši od strojev. Naj-višja raven menedžmenta v DrogiKolinski dobro sodeluje z nižjimiravnmi, hkrati pa tudi vse poslovneenote med seboj dobro komunicira-jo. Sicer pa nikoli nisem imel proble-mov s prilagajanjem drugemu oko-Iju.sebastjan.morozov@dnevnik.si Obveznice za poplačilomalih delničarjevPo opcijski pogodbi bi lahko Droga Kolinska 1. januarja od vasodkupila še 25-odstotni delež Grand Proma, kar je tudi razlog, daje pred kratkim izdala obveznice v višini 30 milijonov evrov. JeDroga Kolinska že izkoristila opcijo in od vas odkupila četrtinodelnic Grand Proma?Droga Kolinska konsolidira lastništvo v obvladujočih podjetjih. Obveznice, kiso izdane, bodo namenjene izplačilu malih delničarjem, med katerimi semtudi jaz. ipAli drži, da pogodba o odkupu vašega deleža določa, da je leto2011 zadnji datum, ko lahko prodate delnice Grand Proma DrogiKolinski?Da, toda ker proces prodaje poteka, ne bomo čakali do takrat. To pa nepomeni, da zapuščam Drogo Kolinsko.Koliko boste iztržili od prodaje deleža v Grand Promu?Imam 25-odstotni delež lastniški delež Grand Proma in 23 odstotkov delnicSoko Štarka. Koliko sta deleža vredna, je poslovna skrivnost.V Istrabenzu trdijo, da v bližnji prihodnosti ne bodo prodajaliDroge Kolinske v celoti niti po delih. Kljub temu nas zanima, kateridel Droge Kolinske bi najraje kupili, če bi lahko izbirali?Vsi programi, ki smo jih opredelili za glavne skupine, so enako atraktivni;nekateri omogočajo višjo rast, pri drugih pa smo tržni liderji. nDružba je zelo uspešno podjetje in bo imela pomembno vlogo na trgu. Podjetje bo še naprej uspešno, saj je s svojimiblagovnimi znamkami vodilno na naših strateških trgih. Ali bodo lastniki ostali isti, pa ne bi mogel prejudicirati. Droga Kolinskaima vse pogoje, da ostane eno podjetje,» odgovarja Slobodan Vučičevič na vprašanje, kje vidi Drogo Kolinsko čez pet let



Medij: Dnevnik
Avtorji: Morozov Sebastjan
Teme: mali delničarji
Rubrika / Oddaja: Poslovni Dnevnik
Datum: 11. 02. 2008
Stran: 19