Q Monika Weiss, Karel Lipnik. MatejaBertoncelJ, Borut Godec______flnance®Hnance.sl____________Preverili smo, ali in kakolahko preiskave sumovkaznivih dejanj in pridrianjatreh ključnih gradbincev- Ivana Zidarja iz SCT, HildeTovšak iz Vegrada, DušanaČrnigoja iz Primorje - vpliva-jonapodjetja.kijihvodijo.1. Javna naročila se jim še nezapirajoNajhujši poslovni udarec zapodjetja, zlasti zaSCT in Primorje,bi bila izguba poslov, pridoblje-nih prekjavnih naročil. SCT preknjih ustvari skoraj 90 odstotkovvseh prihodkov in je daleč naj-večjidobaviteljjavnegasektorja.Predlani je pobral četrtino

(744milijonov evrov) vseh davkopla-čevalskih sredstev, danih zajavnanaročila, večino (570 milijonovevrov) prek skupnega podjetja sPrimorjem. Primorjeje kot druginajvečji dobavitelj države predlaniz državo prekjavnih naročil skle-nilo za slabih sto milijonovevrovposlov.Pa se gradbincem zaradi ak-tualnih dogodkov lahko zapredavkoplačevalska pipica? »Ne.Zgolj dejstvo, daje proti zakoni-tim zastopnikompodjetjavloženaovadba oziroma so osumljeni sto-ritve kaznivega dejanja, nikakor niin ne more biti razlog za izločitevponudbe podjetjavpostopkujav-nega naročanja,« trdi strokovnjakzajavna naročila. To pomeni, čekonkretiziramo, da SCT, Vegradin Primorje lahko povsem nor-malno naprej sodelujejo najavnihrazpisih, tudi v bitki za gradnjonovega centra za kontrolo zračne-ga prometa na Brniku. AvstrijskiStrabag, ki si tudi prizadeva dobititaposel,namvčerajpreiskavkon-kurence ni želel komentirati, so panamvnjihoviljubljansldizpostavipovedali, da pri njih preiskave ni bilo. 2. Banke navzven hladne, aizpostavljenost velikaVse tri gradbene firme so podostopnih podatkih precej zadol-žene, tudi pri bankah. Finančnein poslovne obveznosti SCTpomenijo skoraj 80 odstotkovnjegovih sredstev, pri Vegraduje ta delež celo 83 odstotkov. Lezadolženost Primorja je 62-od-stotna in s tem pod povprečjemzadolženosti gradbene dejavnosti(71odstotkov).»Pri navedenih podjetjih vo-denje ni vezano le na eno osebo,temvečje za to pristojnih več oseb.Zato po naši oceni lahko ta podje-tja nemoteno poslujejo naprej, inza zdaj ocenjujemo, da aktualnodogajanje ne bo imelo vpliva nanjihova poravnavanja obvezno-sti do bank in dobaviteljev,« pra-vi Marko Popovič, vodja divizijeUpravljanjestveganjivUniCreditBank.Vdrugih (NLB, SKB,Aban-ki, Raiffeisen banki) so potrdili le,da zadeve podrobno spremljajo,daje informacij malo. Omenimo,daje Banka Slovenije konec minu-lega leta banke posebej opozorilana (pre)veliko rast izpostavljeno-sti do gradbincev; v prvem polletjulani se je povišala za nadpovprečnih 23 odstotkov (povprečna rastje bila 16-odstotna).3. Dobavitelji niso zaskrbljeniV Merkurju in v CementamiLafarge, ki sta med večjimi doba-vitelji SCT, Primorja in Vegrada,zaradi kriminalističnih preiskavin pridržanja predsednikov upravniso zaskrbljeni. »Gradbiščadružbnormalno delujejo in zato naše po-slovanje z njimi poteka normalno.Čepabikateroodpodjetij nehaloposlovati, pabi se to poznalo tudiMerkurju,« namje včeraj povedalRok Istenič iz Merkurja. 0 šte-vilkah, koliko omejena podjetjadolgujejo Merkurju in kako po-memben poslovni partner so, pa ni želel govoriti. Zaskrbljen ni nitiIztokVirant, predsednik upravetrboveljske Cementarne Lafarge:»To so stabilnapodjetja in verja-mem, da se bo ne glede na to, kajje predmet ukrepov kriminalistov,njihovo poslovanje normalnoodvijalo naprej. V kolikšni meriso trenutno naši upniki, ne vemnatanko, gotovo pa ne gre za rizič-ne postavke, saj nam ne nazadnjenaš solastnik EBRD nalaga precejstroge pogoje poslovanja.« 4. Avtoprevoznikom lahkopreiskava koristiAvtoprevoznikom mogoči pre-tresi v največjih gradbenih druž-bah v državi ne bodo povzročiliopaznej ših težav, sta nam zagoto-vila tako sekretar avtoprevozniškezbornice Emil Milan Pintar kotpredsednik sekcije avtoprevozni-kovpri Obrtni zbomici SlovenijeAndrej Klobasa. Gradbena pod-jetja so namreč močno okrepilasvoje prevozne službe m tako, naprimer, po podatkih avtoprevo-znikov na gradbišču pomurskegaavtocestnega kraka kot podizvaja-lec letos še m sodeloval noben av-toprevoznik. Je pa Klobasa dodal,da lahko policijska preiskava prigradbenih podjetjih avtoprevo-znikom celo koristi: »Mogoče bo-do zdaj v strahu pred razširitvijopreiskave ali pred novimi prei-skavami gradbene družbe začelasvoje obveznosti do kooperantovizpolnjevati v zakonskem roku.Preiskava nam torej lahko prine-se kvečjemu izboljšanje plačilnediscipline teh podjetij,«je sklenilpredsedniksekcije avtoprevozni-kov pri obrtni zbomici. 5. Delničarji gradbincevso priprti ali redkiAktualno dogajanje nalastni-ška razmerjav družbah ne bo vpli-valo, trdijo poznavalci. Obvladujo-či lastniki vseh treh družbje širšimenedžment, torej tudi pridržanatrojka. V SCTje družba Delfi, kijoobvladuje Glotis (taje vvečinski lasti Ivana Zidarja), ze iztisnilamale delničarje. Glotis imazdaj 60odstotkov Delfija, preostalo pa sideli več kot 600 malih delničarjev,katerih iztisje Zidar že napovedaLVečino Vegradatudi že nadzorujedružbapooblaščenka, kijo obvla-dujejo menedžerji na čelu s HildoTovšak, med manjšinskimi lastni-Id pa sta paradržavna sldada, Id najbi deleža odprodalaletos. DušanČrnigoj paje po menedžerskemprevzemuPrimorjaprekPrimorjaHoldinga leta 2006 tudi iztisnilmale delničarje Primorja. •




Medij: Finance
Avtorji: Bertoncelj Mateja,Godec Borut,Weiss Monika,Lipnik Karel
Teme: mali delničarji
Rubrika / Oddaja: Dogodki in ozadja
Datum: 13. 02. 2008
Stran: 4