Simon Mastnak Podjetje, ki seodloča o izdajidelnic in posledičnoo njihovi uvrstitvi naborzo, mora dobroizbrati pravitrenutekin način izdaje.Obaomenjena dejavnikanamreč ključnovplivata na višinozbranih sredstevkot na izpolnitevpreostalih ciljevpodjetja, povezanihzizdajodelnic. Ko se podjetje odloči, da bo sredstva za nadaljnjirazvoj iskalo prek trga kapitala, mora določiti primerentrenutek za izdajo delnic. Ta je odvisen predvsem oddveh dejavnikov: pripravljenosti podjetja na zahteve, kijih prinaša življenje javne delniške družbe, in trenutnaraven cen na trgu kapitala.Pripravljenost podjetja zajavno prodajo delnic nepomeni zgolj zmožnosti pretrpeti dolge mesece priizpolnjevanju obširne

papirologije, potrebne za izpeljavoprocesa, pač pa v prvi vrsti prilagoditev poslovnih invodstvenih procesov na spremenjene okoliščine.Življenje javnega podjetja je mogoče primerjati zživljenjem zlate ribice. Po uvrstitvi na borzo je namrečvsaka njegova poteza pod drobnogledom analitikovin javnosti. Vodenje in upravljanje podjetja mora bitizato organizirano v okviru kvalitetne vodstvene ekipe,ki lastnikom odgovarja za poslovne rezultate. Pred začetkom postopkov za izdajo delnic mora podjetjetako najprej prilagoditi notranje procese. Lastnika,predsednika uprave in čistilko v eni osebi bo moralazamenjati izkušena ekipa strokovnjakov za posameznapodročja (finance, marketing, tehnologija in podobno).Le tako bodo vlagatelji podjetju zaupali in posledičnovanj vložili denar.Preden se vlagatelji ločijo od težko prigaranega denarjain ga zaupajo podjetju, želijo videti dokaz, da je to v svojipanogi sposobno dosegati konstantno rast prihodkov indobička in s tem oplemenititi njihovo naložbo. Zaraditega starejša podjetja, ki delujejo v rastočih panogahin ki imajo vodilni položaj v industriji, lahko prodajodelnice po ugodnejših pogojih od mlajših. Povprečna starost ameriškega podjetja pri uvrstitvi na borzo je takosedem let, medtem ko je povprečna starost evropskega injaponskega prek dvajset let.Iskanje pravega trenutkaRazmere na kapitalskih trgih se hitro spreminjajo.Vlagatelji so lahko v nekaterih obdobjih zaradi velikegaoptimizma pripravljeni za isto delnico odšteti bistvenoveč kot sicer. Podjetja skušajo izkoristiti ugodne razmerein prilagodijo časovnico izdaje delnic tako, da pridobijokar največ sredstev. Na praktično vseh kapitalskih trgihje tako denimo mogoče opaziti, da podjetja večinoizdaj delnic opravijo, ko je kazalnik P/E visok (torej vobdobjih, ko so vlagatelji pripravljeni plačati veliko evrovza evro dobička podjetja).Izbrani način prve prodaje delnic družbe je ključen takoza količino sredstev, ki jih podjetje zbere s ponudbo,kot tudi za vrsto vlagateljev, ki jih ponudba pritegne.Podjetnik, ki želi ohraniti kontrolo nad podjetjem kljubprodaji večinskega deleža, tako lahko proda delnice poceni deset evrov velikemu številu vlagateljev; po drugistrani pa podjetnik, ki ne želi velikega števila malihdelničarjev, ki se vtikajo v poslovanje podjetja, lahkopo ceni 100.000 evrov proda delnice majhnemu številufinančnih institucij.Dejavniki uspeha prve prodaje delnicOsnovna naloga podjetja pri prodaji delnic je, dapotencialne vlagatelje prepriča, da vložijo svoj denar vpodjetje. Pri tem so ključni predvsem štirje dejavniki:dobro zasnovana delniška zgodba, razumno postavljena IVIed evropskimi gazelami se večina hitro rastočih podjetij odloči, da svojo rast in razvoj financirajo tudi z izdajo delnic.Na(e na7ple na mnrphitnpmii vrtnnu na borzo za zdai nikakor ne oosvečaio oosebne pozornosti. cena, dobro izpeljan program promocij in pravilnoizbran način prodaje.Delniška zgodba mora vlagateljem ponuditi odgovor navprašanje: Zakaj kupiti delnice? V njej podjetje opredeli,s pomočjo katerih ključnih dejavnikov ali procesovbo v prihodnje povečalo vrednost naložbe vlagateljev.Delniško zgodbo podjetje prodaja vlagateljem na takoimenovanem road show programu, kjer v organizacijiinvesticijskega bancnika obišče ključne finančne centreter se osebno sreča s potencialnimi kupci delnic.Pri najbolj običajnem načinu odpiranja podjetja (takoimenovanem bookbuildingu) na road showu investicijskibančnik tudi preizkuša zanimanje vlagateljev za nakupdelnic v ponudbi. Po končanem programu ima takoprecej jasno sliko o tem, koliko delnic in po kakšni cenilahko podjetje proda.Ne gre pozabiti, da je javna prodaja delnic prvi stikpodjetja s svojimi novimi lastniki in je kot tak izjemnopomemben. Zaradi tega podjetja običajno izkoristijofleksibilnost, ki jo ponuja bookbuilding. Podjetja lahko prek bookbuildinga prodajo delnice poceni, ki v začetku trgovanja na borzi zagotovi presežnopovpraševanje m s tem dvig cene. Podjetje lahko denimoproda delnice po nižji ceni, kot bi jih lahko. Na tak načinnekateri vlagatelji, ki so pripravljeni kupiti delnice, donjih ne pridejo. To povzroči rast cene na borzi ob začetkukotacije, s tem pa se poveča zadovoljstvo delničarjev inzmanjša pritisk na upravo podjetja.Razvoj ali kontrolaVprašanje o odpiranju podjetjaje na koncu koncevvprašanje o razvoju in kontroli. Podjetje, ki jepripravljeno vlagati v razvoj odnosov s svojimi lastniki,bo prek kapitalskih trgov bogato nagrajeno s stalnomožnostjo pridobivanja skoraj neomejenih finančnihvirov za dobičkonosne projekte. To pa lahko pomenipomembno prednost pred konkurenco pri širitviposlovanja in pri razvoju. V takšnih razmerah se zdidelna izguba kontrole, ki je posledica odpiranja lastniškestrukture, za večino podjetij zanemarljivo majhna cena. »Med evropskimigazelami je 90 odstotkovdelniških družb, ki so šlevjavnoponudbodelnicin s tem financirajohitro rast in razvoj,«ugotavljajo na Obrtnizbornici Slovenije.SimonMastnakjestrokovnjak za kapitalsketrge. .



Medij: Dnevnik
Avtorji: Mastnak Simon
Teme: mali delničarji
Rubrika / Oddaja: Priloga
Datum: 29. 10. 2007
Stran: 44