Zakaj bomo tovarniško dvorišče Pivovarne Laško? H Stanislav Kovačfinance@lfinance.si Minuli teden sta Slove-nijo zaznamovala dvadogodka, ki napovedu-jeta, da bo naša državatudi v prihodnje ujetnica oligarhaŠrota. Prvije povezan z medijskozlorabo časopisa Delo v zaščitoosebnih Šrotovih interesov. Dru-gije slovenska različica »kruha miger« v podobi prireditve Pivo incvetje, kjer so glavni opozicijskipolitiki izkazali zvestobo oligar-hu Srotu. ~~Tovarniški biltenPivovarne LaškoV začetku minulegatedna je časopis Delo zobjavo izjave BoškaŠro-ta o domnevnih Janševih»kurirjih« potrdil,

dajetovarniški bilten Pivo-vame Laško.Na to je že februar-ja 2003 opozoril tedanjivršilec dolžnosti direk-torja ATVP Neven Borak v 1intervjuju za revijo Kapital, ko Jje komentiral tedanjo zlorabo fDela,kisijojeprivoščiltedanji flpredsednik uprave Pivovarne 11Laško Tone Tumšek: »Rad bipovedal, da sem zelo dobro ra-zumel vsebino Dela v soboto, 22.februarja 2003. Če na drugi strani,kije namenjena notranji politiki,pokažejo sceno z nadzomega svetaDela, v kateri član nadzomega sve-ta, gospod Turnšek, s prstom žugaodgovomemuuredniku, čeje nago-spodarsld strani intervju, kjer žugatudi meni, če je v Sobotni prilogičlanek o prevzemu Uniona, kjer seposredno žugagospodu Plahutni-ku, potem si lahko kot državljan,in ne samo kot direktor agencije,zastavimvprašanje, alije Slovenijapostala tovamiško dvorišče gospo-daTumška, vkaterem bo lahkovpilna vsakega, ki gre mimo, in, ali seDelo spreminja v tovamiški biltenPivovame Lasko?« (Počistilibomotrg, Kapital, 10. marca 2003).Slovenija kot tovarniškodvorišče pivovarneBorak kljub svoji vizionarski napovedi iz februarja 2003, da se Delo spreminja v tovarniški bil-ten Pivovarne Laško in Slovenijav njeno tovarniško dvorišče, ni iz-polnil svojih obljub, da bo kot prvimož ATVP počistil kapitalski trginsajderjev in parkirišč vključnos Pivovarno Laško.Namesto tegaje dvojec Turn-šek-Srot ob podpori različnihpolitičnih strank in zaledju tova-rišijskega omrežja KučanovegaForuma 21 iz pivovarne naredilpolitično in ekonomsko najmočnejšo oligarhijo v državi. (glej Vsepoti vodijo k Milanu Kučanu, Fi-nance št. 116/2008)Janševe obljubeTakoj po volilni zmagi na za-dnjih parlamentarnih volitvah, 9.novembra 2004, je Janez Janšana prvi izredni seji državnegazbora med drugim obljubil, dabo obračunal s kapitalsko, me-dijsko in politično nedotaklji-vimi centri moči v državi:»Kartelna prepletenost, šeposebej neformalna, našegagospodarstvaje eden naj-bolj žgočih problemov, kiovirajo naš gospodarskirazvoj. Pri tem gre pogo-sto za povezave na mejikriminalne dejavnosti,kot so parkiranje del-nic, ki se jim zaradinjihove kapitalske, me-dijske in politične močinihče ne upa učinkovitoupreti.« (prva izredna sejadržavnega zbora, 9. novembra2004) 1 Vizjakove čestitke ŠrotuPremier Janšaje že v prvemletu delovanjavlade poteptal svo-jo obljubo, koje začel igrati golfstovarišijo iz Foruma 21. Maja 2005je tedaj še Plahutnikov urad zavarstvo konkurence brezpogojnoodobril nastanek monopolističnegapivskega holdinga Pivovama Laško.Politični značaj odločitve uradajepotrdil Plahutnikov šef, nunister zagospodarstvo in pomemben članJanševe SDS Andrej Vizjak, ki jev posebni izjavi za Delo izrazil za-dovoljstvo nad odločitvijo urada. (Delo,13.maja2005)Da Vizjakovo politično dobri-kanje Srotovi pivovarni ni bilo na-kljucje, seje potrdilo nekaj mesecevpozneje, avgusta 2005, koje Jan-ševa vlada pri prodaji Mercatorjakršila koalicijsko pogodbo in poklientelističnem vzorcu predho-dnihvlad LDS nepregledno prodaladržavno lastništvo Soda in KadavMercatorju monopolistu PivovarniLaško m Istrabenzu. Tankovo navduševanjenad ŠrotomTesna politična sprega medJanševo vlado in Šrotovo pivo-varno se je najbolj izrazila konecnovembra 2005 na seji državnegazbora, namenjeni sporni prodajiMercatorja.Tedaj se je vodja poslanskeskupine SDS Jože Tanko takolenavduševal nad Šrotovo pivo-varno: »Precej zanimivaje tudizgodba, ki seje odvijala ob prodajiPivovarne Union, kjer se je bila strateška bitka o tem, kdo bo ku-pec: ali tujci, belgijski Interbrew,zakarsejezelotrudilavlada,alidomačaPivovarnaLaško... Posta-vlja se vprašanje, kaj bi se zgodiloz Unionom in Pivovarno Laško,če bi se izvedel vladni scenarijLDS. Ali bi bila Pivovarna Laškoše tako pomemben, prepoznavenin velik igralec na slovenskemgospodarskem nebu, kotje danes,ali ne?« (11. seja DZ, 30. novem-bra 2005)Tri tedne pred Tankovim slavo-spevom Pivovarni Laško je krmi-lo pivovame tudi uradno prevzelBoško Srot. Sočasno so se Janši vzameno za Mercator politično od-prlavratav medijsld hiši Delo, Id sose znova zaprla lani spomladi, ko seje Janša razšel s Šrotom. Pivo, kruha in igerVsakoletna slovenska različi-ca »kruha in iger« v podobi pivskeprireditve Pivo in cvetje v Srotovoprestolnico privabi številne po-membne politike, ki s svojo nav-zočnostjo izkazujejo predanostinteresom Pivovarne Laško.Pred letom 2004 so bili rednigostje zlasti visoki politiki LDS načelu s Tonetom Ropom in Milanom Kucanom. Po volilni zmagi Janše-ve SDS so se pivsko-klobasarskeveselice udeleževali pomembnipolitiki SDS na čelu z ministromAndrejem Vizjakom, ki je še leta2006 zastopal politične barve Jan-ševe stranke.Letos seje prišel oligarhu Šrotuprvi priklonit vodja najmočnejšeopozicijske stranke SD Borut Pa-hor. Sledila sta vodilna politikadruge najmočnejše opozicijskestranke Golobičeve Zares, MatejLahovnik in Franci Kek. Lahovnikkotvodjaposlanske skupine Zarespred televizijsko kamero POP tv niskrival vidnega navdušenja »nadmalo bolj močnim okusom« nove-ga Šrotovega piva znamke Tajkun,medtem koje podpredsednik Zaresin član Foruma 21 Kek hvalospevSrotu izpričal takole: »So takšniin drugačni tajkuni. Ene je trebazapreti, eni sodelujejo.« (24 ur.com,12.julija2008) Kapital in medijiLeta 1985 sta Samuel Bowlesin Richard C. Edwards, tedanjaprofesorja ekonomije na ameriškiuniverzi University of Massachu-setts, izdala knjigo UnderstandingCapitalism. V njej sta opisala raz-lične načine, kako denar prinašapolitično moč.Lastniki kapitala preobliku-jejo ekonomsko v politično močneposredno prek financiranjapredvolilne kampanje političnih strank ali s tem, ko prek medijskihoglasovvplivajo najavno mnenje(aktualni primer v Sloveniji jeodmevna medijska kampanjaTajkuni so dobri), ko najemajovplivne odvetnike in pravnike sciljem, da vplivajo na zakonodaj-ne in druge postopke...Po Bowlesu in Edvrardsu ob ne-posrednih oblikah obstajata še dvaposredna načina preoblikovanjaekonomskemočivpolitično.Prvijetako imenovana stavka kapitala, kolastniki kapitala nosilce političnemoči izsiljujejo z grožnjo o selitvikapitala in zapiranjem tovarn.Drugije neposredno lastništvo nadmediji, saj - kot zapiseta ameriškaekonomista - lastnik medijev na koncu vedno odloča, kako bodomediji poročali o politikih. »Trade off« medmediji in politikoV začetku junija je PivovarnaLaško v sporočilu zajavnost zani-kala trditve danes že nekdanjegaurednika Dela, da je Boško Šrotmaja letos uredniku naročil, najruši Janšo in podpre Pahorja (Spo-ročilo zajavnost Pivovarne Laško,8. junija 2008). Hkratije pivovamav sporočilu zapisala: »Vsebinskeanalize so ugotovile, da časopisfavorizira nekatere opozicijskestranke, predvsem Gregorja Go-lobiča m Boruta Pahorja, manj paje naklonjen Janezu Janši. TemuBoško Šrot ni nasprotoval. Nikolipa tega ni naročil ali teijal.«Pred mesecem dnije Srotovapi-vovama tako samajavno sporočila,da prvi pivovarnar ne nasprotujeuredniški politiki Dela, Id pred leto-šnjimi volitvami favorizira Pahor-jevo SD in Golobičevo Zares. Mmuliteden so prvald obeh glavnih opozi-cijskih strank - Pahor, Lahovnik inKek - z udeležbo na prireditvi Pivoin cvetje lastniku Delavrnili uslugoza medijsko predvolilno podporo.Z javnim druženjem s Šrotom sopredvsem demonstracijsko poka-zali, da podpirajo način, kako sejeSrot po vzoru ruskih oligarhov lev nekaj tranzicijskih letih prele-vil iz občinskega uradnika z rdečoknjižico Pahorjeve SD v peteganajbogatejšega Zemljana. »Trade off« med Šrotom inpolitikoV omenjeni knjigi Understan-ding Capitalism sta ekonomistaBowles in Edwards pokazala, kakosi kapital podreja politične strankez namenom pridobivanja koristi zvplivom (rent seeking).Vstop Pivovarne Laško v De-lo v začetku leta 2003 je klasičniprimer, kako neka država postanetovamiško dvoriščevplivne korporacije. Povolitvah 2004je tradicijoRopove LDS nadaljevala Janševavlada, ki je ob političnih ovacijahministra Vizjaka in tajnika SDSTanka pivovarni najprej podelilamonopol in zatem v zameno za vstop v medijsko hišo Delo še ne-pregledno prodala Mercator.Najnovejši obisk opozicijskihpolitikov Pahorja, Lahovnika inKeka pri oligarhu Šrotu napove-duje, dabo Slovenijapojesenskihparlamentamih volitvah zopet to-varniško dvorišče Pivovarne La-ško. Odprto ostaja le vprašanje,kako bodo opozicijske stranke vprimeru volilne zmage Šrotu vmi-le uslugo za predvolilno medijskopodporo -mubodoprodaleNLB,NKBM, Zavarovalnico Triglav alipodelile še kakšen monopol natrgu? Ujetniki oligarhijeiz LaškegaJanševa povolilna hipokrizijaiz leta 2005, ko je začel takoj povolitvah igrati golfs tovariši iz Fo-ruma 21 in se zbratil s PivovamoLaško, opozarja, da lahko v prime-ru volilne zmage SDS pojesenskihvolitvah pričakujemo konecvojneproti slovenskim oligarhom.Ce na drugi strani zmaga Pa-horjeva SD in z njo GolobičevaZares ter LDS Kresalove, bo Slo-venija znova tovarniško dvoriščePivovarne Laško. Oligarhi bodotako kot pred letom 2004 zopet»ugledni« nacionalni šampioni,Slovenija pa še bolj ujetnica oli-garha Šrota. • ~~ Letošnjaprireditev Pivo incvetjerla bo Slovenija poPlvovarne



Medij: Finance
Avtorji: Kovač Stanislav
Teme: NKBM - Nova Kreditna banka Maribor, Istrabenz
Rubrika / Oddaja: Komentarji in odmevi
Datum: 16. 07. 2008
Stran: 12