- Medij: Dnevnik
- Datum objave: ponedeljek, 28.10.2024
Zakaj so slovenski uporabniki telekomunikacijskih storitev korak bliže morebitnim odškodninam zaradi podražitev? Pogodbeni pogoji, ki operaterjem dopuščajo enostransko spremembo cen, niso skladni s pravom EU, meni pravnica dr. Verica Trstenjak.
Vseslovensko združenje malih deležnikov (VZMD) je pridobilo neodvisno pravno mnenje dr. Verice Trstenjak, po katerem pogodbeni pogoji, ki operaterjem dopuščajo enostransko spremembo cen, niso skladni s pravom EU. To je ugotovila v neodvisnem mnenju, ko je proučila vse navedbe iz kolektivnih odškodninskih tožb proti telekomunikacijskim operaterjem, in, kot navajajo, potrdila njihove trditve, da pogodbeni pogoji, ki operaterjem dopuščajo enostransko spremembo cen, niso skladni s pravom EU, zaradi česar se spremembe cen ne smejo upoštevati.
Test poštenosti
Kristjan Verbič, predsednik VZMD, ob tem meni, da bi za veljavno enostransko spremembo cen morali biti podani dve predpostavki: potrošnika bi morali vnaprej seznaniti z razlogi in metodo spreminjanja cen in, drugič, potrošnikom bi morali omogočiti, da od pogodbe odstopijo, če se s spremembami ne strinjajo: »Po proučitvi pogojev vseh štirih operaterjev pravnica dr. Verica Trstenjak ugotavlja, da pogodbeni pogoji nimajo ključne vsebine, ki bi jim omogočala eno stransko spremembo cene, saj svojih naročnikov niso na pregleden način seznanili z razlogi in metodo spreminjanja cene naročnine. Kot taki rte izpolnjujejo zahteve po preglednosti, skladno z določbami direktive 93/13 in razlago Sodišča EU, zaradi česar ne prestanejo testa poštenosti in so kot taki nezavezujoči za potrošnika. Pri tem okoliščina, da so operaterji svojim naročnikom dali možnost, da od pogodbe odstopijo, če se s spremembami ne strinjajo, ne zadostuje, še menijo v VZMD. Dodajajo še, da to dodatno pravno utemeljuje tožbene zahtevke iz vseh štirih kolektivnih tožb, ki so jih vložili zoper telekomunikacijske operaterje.
Oškodovanje v vrednosti 250 milijonov evrov
Spomnimo, da je VZMD zoper štiri slovenske telekomunikacijske operaterje (Telekom Slovenije, Al Slovenija, Telemach in T-2) sprožilo kolektivne odškodninske postopke. V zadevi Telemach je narok na sodišču razpisan že za 14. november. Glede na to, da so telekomunikacijski operaterji v preteklosti pozive k prenehanju tržnih praks, ki jih izvajajo v škodo potrošnikov, večinoma ignorirali, se je kolektivnemu odškodninskemu postopku VZMD pridružila tudi Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS). Oboji so namreč ocenili, da je to žal edina možnost za prekinitev problematičnih praks, ki škodujejo interesom slovenskih potrošnikov in kršijo potrošniške pravice. Po ocenah VZMD je oškodovanih skoraj 1,5 milijona naročnikov v skupni vrednosti več kot 250 milijonov evrov. V VZMD in ZPS si tako skupaj prizadevajo, da bodo potrošniki zaradi neupravičenih podražitev prejeli odškodnino. Med glavnimi očitki telekomunikacijskim operaterjem, ki delujejo v Sloveniji, je navedba, da si jemljejo pravico, da enostransko spreminjajo vse pogodbene pogoje, vključno s ceno, brez jasnih in vnaprej določenih razlogov ter metodologije za spreminjanje cene. Gre za neustrezen (nezakonit) način spreminjanja pogodbenih pogojev, saj močnejša stranka kadarkoli po svoji presoji zvišuje ceno naročniških paketov. Operaterji so v razmerjih s potrošniki močnejša stranka, ne samo zaradi svoje ekonomske moči, ampak tudi zato, ker sami določajo vsebino (tipske) pogodbe, ki jo z njimi sklenejo potrošniki.
- Medij: Dnevnik
- Avtor: Srečko Klapš - Večer
- Datum objave: ponedeljek, 28.10.2024
- Stran: 4