Finance, 12.07.2013

Moč nemoč_ali_zabloda_pravne_države_MOC, NEMOČ ALI ZABLODA PRAVNE DRŽAVE? V času, ko počasi, a vendar vztrajno sleherniku, živečemu v slovenski državi, postaja jasno, daje deželica postala plen med seboj povezanih osamosvojitvenih političnih despotov in gospodarskih oligarhov, je prevladujoče splošno mnenje, daje pravna država tista vrednota, ki bi, če bi dejansko delovala, rešila vse težave ali pa težave, s katerimi se spopadamo, sploh ne bi nastale. To mnenje sega od pravnih avtoritet - »ne prevladuje zavest, ki bi nujno morala prevladati, in sicer da je pravna država vrednota« (dr. Miro Cerar) - do gostilniških kolokvijev - »če bi pravna država delovala, bi bili vsi inšpektorji pošteni« (Robert Koprivnjak, gostilničar v Blekovi vasi).

In kaj je pravna država? Definicijam, kijih lahko zasledimo, je skupno to, daje »pravna država« država, ki v celoti temelji na vladavini pra va, njeno bistvo pa je v tem, daje delovanje vseh državnih organov urejeno s pravnimi pravili, ki določajo vsebino in način njihovega odločanja. V stanju eksistencialne ogroženosti, v katerem je Slovenija in z njo njeni prebivalci, je eno temeljnih vprašanj, ali (pravna) država lahko zagotovi obstoj in razvoj naroda. In ne samo to. Pomembna je tudi kakovost življenja, životarjenje v hlapčevanju, četudi domači elitni kasti, ni dostojanstveno, človeka vredno življenje. Toda ali je pravna država res zagotovilo pravičnosti, urejenosti, svobode, enakih možnosti, demokratičnosti, sreče, razvoja in napredka? Za odgovor se odpravimo na kratek sprehod skozi zgodovino. ZačnimozantičnoGrčijo, enim izmed temeljev evropske civilizacije. V množici bogov, polbogov in drugih bitij najdemo tudi Zevsove potomke Hore, tri boginje letnih časov, ki poosebljajo tudi zakonitost (Evnomija), pravo (Dike) in mir (Ejrene). Ni naključje, daje prodorni grški antični um prav mir povezal s pravom in zakonitostjo. Življenje in delovanje grških antičnih mest je urejal pravni sistem, utemeljen napanteistični religiozni strukturi. Bilje kompleksen in nadvse premišljen. Da, celo demokratičen, čeprav demokratičnosti antičnih mest ni mogoče neposredno meriti z današnjimi standardi demokracije. Kljub temu to ni rešilo Sokrata gotove smrti, ko so se atenski veljaki odločili, da ga odstranijo. Sokratovo iskanje resnice in pravičnosti jim je povzročalo nelagodje, ker je razkrinkalo njihovo dvoličnost, torej gaje bilo treba usmrtiti. To je bilo izpeljano s sodnim procesom na podlagi atenskega pravosodja. Platonova zapisa Apologija in Kriton zgovorno pričata o tem. Pridevnik »mračen« je ob dobje srednjega veka pridobilo z inkvizicijskim delovanjem Rimskokatoliške cerkve. Sto tisoče nedolžnih žrtev, obtoženih in v sodnem procesu spoznanih za krive čarovništva ali herezije, je bilo mučenih in zažganih na grmadah. Obtožba čarovništva oziroma herezije seje praviloma končala s sodbo, v kateri je bil obtoženec spoznan za krivega, navadno na podlagi lastnega priznanja. Nič čudnega, ob do podrobnosti domišljenih postopkih mučenja. Če pa kdo zaradi verske gorečnosti kljub mučenju le ni priznal obtožb, je bil to dovolj močan razlog za sklep, daje povezan s hudičem, saj je nemogoče, da bi sicer lahko prenesel mučenje. Nič ni bilo naključnega in kaotičnega, vse je utemeljeno in do podrobnosti razdelano v pravnem redu Rimskokatoliške cerkve, srednjeveških mest ali držav. Natančne opise najdemo v knjigi, kije sistematično in kritično obdelala etične in pravne zablode takratnega časa - Cautio Criminalis ali pravni pomisleki o čarovniških procesih. Avtor Friedrich von Spee s pravim imenom Friedrich von Langenfeld (1591-1635) je bil nemški jezuit in pesnik, dušni pastir v Bambergu in Wurzburgu, kije v zgolj dveh letih pospremil na grmado 200 nedolžnih žrtev. Vse so umrle ob spoštovanju zakonov in iz njih izvedenih pravnih predpisov, vendar njihovega trpljenja to dejstvo ni zmanjšalo. Francoskarevolucija pomeni prelom v pravnem ustroju države in družbe. Konec monarhičnega absolutizma in fevdalizma je označila odprava privilegijev, tudi z obveznim plačevanjem davkov za plemstvo in duhovščino ter razglasitvijo enakosti vseh državljanov pred zakonom. Parola »svoboda, enakost in bratstvo« ter deklaracija o pravicah človeka in državljana naznanjata nov čas in nov pravni red, ki ga na začetku revolucije zaznamuje ustavna monarhija, pozneje pa popolna odprava monarhije in razglasitev republike. Vse z natančno določeno in predpisano zakonodajo, ki jo sprejme skupščina. V imenu te zakonodaje se izpod giljotine kotalijo glave, kijih ni mogoče prešteti, od Ludvika XVI. do Robespierra. Monarhisti, jakobinci, žerondisti - vse se kolje in mori v imenu in zavoljo zakonodaje, ki sojo sprejeli predstavniki naroda. Sprovokativnim vprašanjem, ali je bila nacistična Nemčija pravna država, preidemo v 20. stoletje. Odgovor je jasen - da! Sovraštvo nacistov do Judov, kije zajelo vso takratno Nemčijo in je doseglo vrhunec v uničevalnih koncentracijskih taboriščih, je bilo pravno utemeljeno z nemško natančnostjo v tako imenovanih niirnberških zakonih. Vsa morija je imela pravno podlago, čistost rase je zakonsko opredeljena. TorejaliSlovenijaje pravna država? Tudi Slovenija je pravna država, tako v pomenu prevzete definicije kot tudi glede na zgodovinsko refleksijo. Zatohlost in beda države Slovenije sta dovolj zgovorni, da hitro ugotovimo, da pravna država ni »deus ex machina«, Id bi »sama po sebi« urejala stvari in zagotavljala dolgoročni obstanek naroda in državljanom spodobno življenje. Izvirni greh je v zakonodajni oblasti, torej v parlamentu, kjer pripravljajo in sprejemajo zakone, podzakonske in druge predpise, po katerih se morajo ravnati vse institucije družbe in vsak državljan. Vsebino pravne regulative pa določajo vodje med seboj povezanih klandestinih skupin s svojimi tesnimi somišljeniki po ozldh, osebnih interesih ali navodilih gospodarjev iz te ali one prestolnice. Dvomim, da se najde naivnež, Id bi verjel v naključje, da ropanje in uničevanje gospodarstva s privatizacijskimi zakoni in brutalno tajkunizacijo nista onemogočena, na primer z določbami v zakonu o gospodarskih družbah. Ne, ni naključje! Na koncu postopka, Id je določen za sprejetje posameznega zakona, državnozborsld poslanci pritisnejo na glasovalno tipko, ne da bi v svoji preproščini razumeli težke posledice tega lahkotnega dejanja. Zvito in moralno sprevrženo delovanje politokracije in gospodarske oligarhije je premišljeno in naklepno. Sledi cilju ohranjanja na oblasti in zadovoljevanju patološke potrebe hlastanja po bogastvu. Tudi za ceno životarjenja naroda v imenu pravne države! ■ Bogdan Lipovšekje direktor GHUnion. ■ Ocenite komentar, napišite svoje mnenje na: www.finance. si/komentarji ■ Komentarji izražajo stališča avtorjev, in ne nujno tudi organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva Financ. Gostujoči komentar Bogdan Lipovšek, Vis ftnance@finance.si Pravna država »sama po sebi« ne ureja stvari in zagotavlja državljanom spodobnega življenja. _^_^_ss!^^^''-^^f—- ■ * _Ji_____________F

 

Medij: Finance
Avtorji: Lipovšek Bogdan
Teme: ZGD-1 zakon o gospodarskih družbah
Rubrika / Oddaja: Komentarji in odmevi
Datum: 12. 07. 2013 
Stran: 12