Delo, 02.06.2010

Adria_Airways_enotirno_in_loeno_Page_1Reorganizacija letalskega prevoznika Upravljavska funkcija ločena od izvršilne - Tričlanski upravni odbor in dvočlanska uprava, ki jo sestavljata Tadej Tufek in Marjan Ravnikar - Še ta mesec o petmilijonski evrski dokapitalizaciji Zgornji Brnik - Adria Airways ima od včerajšnje skupščine tričlanski enotirni upravni odbor, v katerem sta predstavnika večinskega lastnika družbe PDP dosedanja nadzornika Maks Tajnikar in Primož Klemen, tretjega predstavnika, ki bo zastopal interese zaposlenih, pa bo moral svet delavcev še potrditi. Poslovanje družbe, iz katere se je včeraj izločila Adria Tehnika, bosta vodila dosedanji predsednik uprave Tadej Tufek kot glavni izvršni direktor in dosedanji član uprave Marjan Ravnikar kot izvršni direktor. V enotirnem sistemu je upravljavska funkcija ločena od izvršilne, kar je po pojasnilu Tadeja Tufka praksa v večini družb, ki imajo tako sestavo kapitala kot Adria s skoraj 90-odstotnim večinskim lastnikom, pa tudi praksa velikih letalskih družb, kot sta British Airways ali Lufthansa. Z zmanjšanjem števila dovčerajšnjih nadzornikov, ki so zdaj člani upravnega odbora s petletnim mandatom, in oblikovanjem poslovodstva z izvršnima direktorjema bo med njimi olajšana komunikacija. Trajanje mandata izvršnih direktorjev še ni definirano, Tadej Tufek, ki tako kot Maks Tajnikar statusno spremembo zaradi lažje komunikacije in preprostejšega načina vodenja ocenjuje pozitivno, tudi pravi, da so se pogovarjali o prav tako petletnem mandatu, ki bo hkraten z mandatom članov upravnega odbora. Eno najtežjih let v zgodovini letalstva Skupščina Adrie Airways je včeraj podelila razrešnico tako upravi kot nadzornemu svetu za poslovno leto 2009, za revizorja za poslovno leto 2010 pa je imenovala družbo Ernst & Young. Leto 2009 je bilo po besedah Tadeja Tufka eno najtežjih v zgodovini svetovnega letalstva. Slovenski BDP je padel za osem odstotkov, turistični priliv je bil devet odstotkov manjši, brezposelnost je bila rekordna. Zato 13,8 milijona evrov visoka Adrijina izguba, kar je osem odstotkov od 165 milijonov evrov vredne skupne prodaje, niti ni tako visoka. O petmilijonski evrski dokapitalizaciji družbe naj bi se dogovorili še ta mesec. Po pričakovano klavrni zimski sezoni in predvideni izgubi, kjer je izbruh islandskega ognjenika ob neposredni škodi povzročil še posredno, saj je bilo potnikov občutno manj tudi po tistem, ko so bila letališča odprta, saj so se bali odpovedi v tujini. Majski rezultati pa so že kar Tadej Tufek spodbudni, saj se je število potnikov v primerjavi z lanskim letom povečalo za sedem odstotkov. V floti sta zdaj že dva nova airbusa, ob racionalizaciji letov, njihovo število je bilo v primerjavi z lanskim majem pet odstotkov manjše, se je za 15 odstotkov povečala zasedenost letal (load factor), ki je zdaj med 67 in 68 odstotki. Adria je edino tako veliko (majhno) letalsko prevozniško podjetje v EU, ki še deluje, vsi drugi so šli ali v stečaj ali pa so jih kupile večje družbe. Tudi velike družbe se združujejo, na primer British Airvvavs in Uberia v Evropi, United in Continental v ZDA. Pogovori o prihodnosti lastniške strukture Adrie še zdaleč niso dorečeni. Bo ostala samostojna ali bo vstopil strateški partner, se bo moralo še razjasniti. Vsekakor pa Tadej Tufek zatrjuje, da se od v javnosti večkrat omenjenega Turkish Airlines v Adrii ne uradno ne neuradno ni nihče oglasil. Adria Tehnika kot samostojna družba Z včerajšnjim dnem je bila v skladu s strategijo formalno ustanovljena tudi samostojna družba Adria Tehnika, v katero bo odšlo 230 od skupaj 700 zaposlenih, prehodno pa jo bo vodil Tadej Tufek. Adria Tehnika je za zdaj v stoodstotni lasti Adrie Airways, poslovala pa bo po tržnih načelih in ob zagotavljanju vzdržnosti obeh, kjer bo AA le ena stranka. Po Tufkovih besedah se je v praksi (na primer pri Lufthansi) pokazalo, da taka delitev poveča učinkovitost del. Tadej Tufek napoveduje, da bi v Adrio Tehniko radi povabili tudi strateškega partnerja za manjšinski delež. Razen z Aerodromom Ljubljana se še niso konkretno pogovarjali, čeprav druge možnosti po njegovih besedah so. Pravne, finančne in računovodske službe se ne bodo podvajale, saj jih bo Tehnika najemala za neki mesečni pavšal pri materi. Aerodrom Ljubljana ima do Adrie za leto 2009 4,3 milijona evrov zapadlih terjatev, za katere je določen odlog odplačila za eno leto, zavarovane pa so z rezervnimi deli. Predsednik uprave Aerodroma Ljubljana Zmago Skobir ne izključuje možnosti, da se te terjatve pretvorijo v lastniški delež Adrie Tehnike, in dodaja, da je to projekt, ki šele nastaja in še ni konkretiziran, saj niti nimajo izoblikovanega Adrijinega predloga za vstop. Če bo prišlo do lastništva v vzdrževalnem podjetju, bo letališka uprava pri tem zasledovala interese vseh svojih lastnikov (delničarjev), ki jih je okoli 9000 (in ne samo večinske lastnice, države, op. a.). Aerodrom bi vstopil, če bi naložba prinašala ustrezne donose. Kolikšen bi bil lahko lastniški delež AL, je odvisno od realne vrednosti podjetja in od zanimanja drugih potencialnih vlagateljev. V primeru, da Aerodrom Ljubljana ne bi imel večinskega deleža, bi svoje interese kot manjšinski lastnik zavaroval prek statutarnih določil. Aleš Stergar ADRIJIN AIRBUS A 319

Medij: Delo
Avtorji: Stergar Aleš
Teme: mali delničarji
Rubrika / Oddaja: Gospodarstvo
Datum: 02. 06. 2010
Stran: 9