Pogled malih delničarjev na prevzemno ponudbo ETRA 33 s strani ZLATE MONETE II
Kratek oris novejše zgodovine družbe ETRA 33
Etra 33, d.d. ima 74 letno tradicijo na področju elektroindustrije. Danes ustvarja ca. 75% prihodkov od prodaje na trgih izven Slovenije. V zadnjih petih letih ima približno 15% rast poslovnih prihodkov, ki so vezani na lasten razvoj, povečan obseg proizvodnje in prodaje in zdravo rast zaposlovanja. Leta 1997 se je lastninsko preoblikovala iz Tovarne transformatorjev, ki je delovala v okviru sarajevskega Energoinvesta, v delniško družbo ETRA 33, Energetski transformatorji, d.d. (več podatkov o družbi na www.etra33.si). Po zaključku lastninskega preoblikovanja, leta 1999, je bila lastniška struktura naslednja:
Vodstvo podjetja se je znašlo v dilemi: ali oblikovati družbo pooblaščenko, ali izvesti ”Managament by out”, ali poiskati strateškega partnerja v tujini ali pa nadaljevati samostojno pot s povečevanjem števila domačih delničarjev. Po temeljitem premisleku, pri katerem je sodelovalo veliko delničarjev, so nastale Smernice razvoja družbe za obdobje 2001-2006. V smernicah, se je vodstvo podjetja opredelilo za samostojen razvoj ter partnerski odnos z lastniki, kupci, dobavitelji in zaposlenimi.
V zaščito delničarjev je bila delnica ETRE 33 v novembru 2002 uvrščena na prosti trg ljubljanske borze. Gibanje vrednosti delnice v EUR (zgornja krivulja) je prikazano na spodnjem grafu:
Iz grafa se vidi, da je zaupanje delničarjev naraščalo in s tem se je povečevalo tudi njihovo število, ki je s približno 200 naraslo na 524.
Pred prodajo deleža NFD Zlati moneti II je bilo stanje lastništva naslednje:
Tabela 1
Družbo ETRA 33 vodi tričlanski nadzorni svet (poleg predstavnika zaposlenih sta člana tudi predstavnika investicijskih družb NFD in Infonda) ter tričlanska Uprava. NS in Uprava so na preteklih desetih skupščinah uspeli pripeljati na vsako skupščino preko 90% vseh glasov in praktično vse sklepe izglasovati s preko 95% večino, vključno z vsemi nasprotnimi predlogi. Lahko bi rekli skoraj idealno stanje, ki ne more večno trajati.
Iz prvega grafa in tabele se vidi, da je NFD od leta 1999 do 2006 povečal svoj delež na 19,98%. Z aktivnim delovanjem v NS so imeli na NFD in Infondu vedno sveže podatke o poslovanju družbe in njenih načrtih. Obe investicijski družbi sta preko svojih predstavnikov v NS delovali v dobro družbe in ostalih delničarjev.
V trenutku, ko je NFD prodal svoj delež za 438,16 EUR na delnico, kar je bilo takrat približno 10 EUR pod borzno ceno, je dobilo aktivno sodelovanje pri upravljanje družbe povsem drugačen pomen. Mali delničarji smo presenečeni nad nenadno in netransparentno potezo nekdanjega aktivnega lastnika družbe. To dejstvo poraja dvome v realen prikaz cene omenjenega posla, zlasti ker je ta takoj po tem vodil v prevzemno ponudbo.
Prevzemna ponudba
Dne 05.03.2007 je družba ZLATA MONETA II d.d. objavila prevzemno ponudbo ETRA 33, s pragom uspešnosti 51% vseh izdanih delnic ETRG. Mali notranji delničarji se ne moremo znebiti občutka, da je bil prevzem skrbno načrtovan, podprt s pomočjo notranjih informacij aktivnih lastnikov ali s pomočjo načrtnega odtekanja notranjih informacij družbe ETRE 33. Smatramo, da je cilj prevzema nakup večinskega deleža (beri odločujočega) in oškodovanje malih delničarjev in preko SOD-a in KAD-a tudi države Slovenije.
Pri razgovorih s predstavniki SOD-a in KAD-a smo mali notranji delničarji dobili namig, da je delovanje prevzemnika usklajeno z NFD in Infondom, lastnikoma skoraj 32% deleža družbe ETRA 33. Za dosego cilja mora prevzemnik Zlata moneta II, z dobro premišljeno in časovno ciljano ponudbo, potegniti še KAD in SOD, ki naj bi bila, po zmotnem mnenju nekaterih, zainteresirana za čimprejšnjo prodajo.
V kolikor bi se to zgodilo, bi prevzemnik obvladoval preko 52% družbe, kar glede na zglede iz zadnjega obdobja lahko pomeni aktivno upravljanje po meri enega lastnika, izčrpavanje družbe, posledično zniževanje cene delnice na borzi in nazadnje izrinjanje malih delničarjev. Mali delničarji smo prepričani, da se to ne bi smelo zgoditi na tak način in da SOD in KAD pri tem ne bi smela sodelovati mimo interesa malih delničarjev. Na čem temelji to naše prepričanje?
Kaj lahko storita KAD in SOD?
Prebivalci Slovenije smo seznanjeni s politiko vlade in usmeritvami SOD-a in KAD-a: Vlada je predvidela postopno preoblikovanje obeh ključnih paradržavnih skladov v portfeljske naložbenike, z manjšim skupnim deležem lastništva. Prednost umikanja iz lastništva je bila dana javnim družbam, dočim za nejavne družbe, kar ETRA 33 je, naj bi veljalo preudarno umikanje po priporočilih delovne skupine, ki jo je vodil dr. Peter Groznik. Priporočilo skupine je, da naj sklada pri vseh prodajah ravnata kot dober gospodar in si pri tem za glavno merilo zastavita doseči kar najvišje cene. To usmeritev smo mali lastniki ETRE 33 zaznali, saj na objavljenih spiskih za prodajo deležev SOD-a in KAD-a ni bilo delnice ETRG.
To smo razumeli kot znamenje, da prodaja deleža ETRA 33 v krajšem roku ni predvidena in da je delnica vredna zaupanja kot portfeljska naložba.
Usmeritve vlade smo razumeli kot zavezo, da bosta KAD in SOD deleže prodajala preudarno in
pregledno, z objavami javnih ponudb. Postopkov SOD-a in KAD-a po objavi Ponudbe za prevzem ETRE 33 mali delničarji ne moremo razumeti za pregledne, oziroma naravnane k doseganju najvišje možne cene. Prepričani smo, da so tudi njihovi analitiki morali ugotoviti, da je ponujena vrednost odločno prenizka.
Sprejem prevzemne ponudbe po ponujeni ceni, bi za SOD in KAD pomenil definitiven odstop od
priporočil vlade RS in skupine dr. Groznika. S tem bi bila oškodovana državna blagajna, kakor tudi več kot 500 malih delničarjev. Pojavlja se nam vprašanje, ali je delnica ETRE 33 predmet kupčkanja med velikimi igralci (skladi, investicijskimi družbami in potrebami politike), kar bomo morda izvedeli, žal prepozno, iz časopisnih zgodb?
Kaj predlagamo mali delničarji?
KAD in SOD naj takoj izdelata ustrezne analize o tržni vrednosti delnice ETRG. Če ocenita za potrebno, naj pridobita od uprave družbe ETRA 33 podatke o bodočem poslovanju družbe.
Svoji odločitvi o zadržanju deležev ali eventualni prodaji naj argumentirano pojasnita javnosti, saj bosta s tem izpolnila svojo dolžnost do države in ostalih delničarjev ter omogočila pregledno izvedbo prevzema.
Za sprejem predlagane izjave ni veliko časa, saj se Prevzemna ponudba izteče 03.04.2007 ob 12 uri.
Ljubljana, 25.03.2007
Notranji delničarji ETRA 33