• Medij: ŽURNAL24
  • Datum objave: sreda, 16.11.2022

žurnal odškodnina

VZMD in odvetniška pisarna Jereb bosta danes na novinarski konferenci predstavila kolektivne odškodninske postopke zoper Telekom Slovenije, A1, Telemach in T-2. Skupna vrednost oškodovanja zaradi podražitev v zadnjih petih letih naj bi bila okrog 200 milijonov evrov ali med sto in dvesto evrov na naročnika.

Zakaj naj bi bile podražitve naročnin, ki so postale redna letna ali celo bolj pogosta praksa operaterjev, protipravne? Le v tem primeru bi namreč potrošnikom pripadala odškodnina. "Pri podražitvah so se operaterji vedno skrivali za členom iz zakona o elektronskih komunikacijah, ki govori o obveščanju 30 dni vnaprej in možnosti, da potrošnik odstopi od pogodbe v primeru podražitve, vendar tudi v tem primeru velja zakon o varstvu potrošnikov, ki določa, da mora biti pogodba uravnotežena," nam je pojasnil odvetnik Domen Peperko iz odvetniške pisarne Jereb, ki za Vseslovensko združenje malih deležnikov (VZMD) vodi postopke.

Potrošnik ima samo eno pravico, da odide "Sodišče EU je v zadevi iz področja dobave plina že odločilo, da mora potrošnik vnaprej vedeti, po kakšni metodi se bo dvignila cena. Če je na primer dvig cen vezan na indeks cen življenjskih potrebščin, je to objektivno in vnaprej znano pravilo, zaradi česar je podražitev praviloma zakonita. Sodišče EU je za zakonito spremembo cene postavilo dve merili: prvič, razlog in metoda spremembe cen mora biti vnaprej določena, da lahko potrošnik že ob podpisu pogodbe predvidi morebitne spremembe cen in drugič, potrošniki morajo imeti možnost odstopa od pogodbe. Izpolnjena morata biti oba pogoja, tudi prvi pogoj predvidljivosti cene, samo možnost odstopa ni dovolj," je pojasnil Peperko.  Operaterji so si v pogodbi pridržali pravico do enostranskega spreminjanja pogodbenih pogojev vključno s ceno brez jasno določenih razlogov in metodologije za spreminjanje cene, kar bi lahko bil nepošten pogodbeni pogoj. Če bodo o tem prepričali operaterje ali sodišče, bodo naročniki dobili odškodnino, saj so nepošteni pogodbeni pogoji nični. Odškodnino bi prejeli za zadnjih pet let, saj terjatve do podjetij zastarajo po petih letih.

"To nepredvidljivo dvigovanje cen škoduje tudi konkurenčnosti na trgu. Potrošnik izbere najcenejšega ponudnika, potem ta čez tri mesece ceno dvigne za tri evre in se izkaže, da je izbral najslabšo ponudbo na trgu," je še izpostavil Peperko. Oškodovanci se morajo pridružiti postopkom Morda bodo do odškodnine upravičeni vsi oškodovanci, a če se ti ne bodo priključili, morda sploh ne bo postopkov za uveljavljanje odškodnine. VZMD zato vse oškodovane potrošnike vabi, da se pridružijo.  "V prvi fazi bo potekal izvensodni postopek, ki se lahko konča s poravnavo, ki pa jo mora potrditi sodišče. Tako v postopku poravnave kot tudi v postopku kolektivne tožbe bo sodišče presojalo, ali je VZMD reprezentativen organ za zastopanje v kolektivnem postopku, zato je pomembno, da se posamezniki, ki so oškodovanci, pridružijo postopku z izpolnitvijo obrazca na spletni strani www.kolektivno-varstvo.si," je opozoril Peperko. 

Ali bo morebitna poravnava ali sodba veljala za vse in bi bili do dosojene odškodnine upravičeni tudi naročniki, ki se ne bi vključili v postopek, bo odločilo sodišče. "V primeru, da je veliko oškodovancev in škoda glede na posameznika nizka, ocenjujemo, da gre za največ sto do dvesto evrov na naročnika, bi sodišče moralo uporabiti postopek izključitve. To pomeni, da se morajo vsi, ki ne želijo biti vključeni, izrecno izključiti iz postopka, sicer se sodba avtomatsko nanaša tudi nanje. Druga možnost je sistem vključitve, kar pomeni, da se morajo vsi, ki želijo biti vključeni, izrecno pridružiti postopku. O sistemu odločanja in drugih pomembnih dogajanjih bo VZMD oškodovance tekoče obveščal," je zagotovil Peperko. Postopku se lahko pridružijo vsi, ki imajo naročniško razmerje s katerim izmed operaterjev za telefonijo, televizijo ali internet ter jim je operater podražil paket, oni pa niso odstopili od pogodbe. Stroškov v postopku ne bodo imeli, lahko pa dobijo odškodnino, v primeru da tožba uspe. Ni nujno, da je bil v tem obdobju naročnik le pri enem operaterju, prav tako ni nujno, da je bil naročnik celih pet let. Več informacij lahko najdete na spletni strani kolektivno-varstvo.si/spor-telekomunikacije