• Medij: TV Slovenija 1
  • Datum objave: sreda, 27.03.2024

TVSLOVENIJA1 DOBROJUTRO

Pogovor s Petro Lovišček iz Zveze potrošnikov Slovenije in mag. Kristjanom Verbičem iz Vseslovenskega združenja malih deležnikov.

ŠPELA MOČNIK PARADIŽ: Ja, to jutro pa govorimo tudi o zanimivi kampanji, ki se obeta oziroma o spornih ravnanjih nekaterih telekomunikacijskih operaterjih. Zakaj so ta ravnanja sporna? Petra Lovišček je z nami iz Zveze potrošnikov Slovenije. Dobro jutro. In pa gospod Kristjan Verbič. Lepo pozdravljeni.

PETRA LOVIŠČEK (Zveza potrošnikov Slovenije): Dobro jutro.

KRISTJAN VERBIČ (Vseslovensko združenje malih deležnikov): Dobro jutro.

ŠPELA MOČNIK PARADIŽ Najprej mogoče, preden se lotimo konkretne kampanje, zakaj smo sploh do tega prišli? Zakaj so nekatera ravnanja telekomunikacijskih operaterjev sporna oziroma kje, vi pravite, smo potrošniki oškodovani?

PETRA LOVIŠČEK (Zveza potrošnikov Slovenije): Če pogledamo malo širše, še izven te kampanje. Na Zvezi potrošnikov že kar nekaj časa, že dolga leta v bistvu, spremljamo ta trg telekomunikacij in zaznavamo več nepravilnosti. Ena je ta enostranski dvig cen med trajanjem pogodbe. Zaradi tega smo danes dejansko tukaj. To je tema te kampanje. Če se pa dotaknem zelo na hitro še nekaterih drugih spornih praks, so pa recimo te, da potrošniki zelo težko pridejo do nekega osebnega stika z operaterjem. Se pravi, če kličejo, so na tej čakalni liniji ,zelo dolgo časa čakajo na pogovor s svetovalcem, usmerja se jih na spletne obrazce oziroma na neke klepetalnike, ki imajo že vnaprej pripravljene odgovore. To je težava. Težava so tudi SMS klubi. To recimo potrošniki, ko si nalagajo kakšno aplikacijo, kar nevede nekje se strinjajo, da se bo včlanil v SMS klub. Kar zelo netransparentno je to, da se oni včlanjujejo in se tudi strinjajo z določenimi splošnimi pogoji. Ti sms-i, ki jih dobivajo na telefon, so plačljivi. Tako, da to je ena izmed drugih spornih praks. Tudi člani, ki se na nas obračajo s temi težavami, pravijo, da niti ne vedo, kdaj so se včlanili. Še ena taka stvar je. Cene gostovanja mobilnih storitev v tujini, se pravi izven Evropske unije. Tukaj so cene že kar malo absurdno visoke. Recimo plačamo za določeno storitev tudi do 7000 krat višjo ceno kot recimo v državi Evropske unije. Pojavlja se tudi tako imenovani ghost roaming, ko se obračuna prenos mobilnih podatkov kljub temu, da so ti izklopljeni in tudi kljub temu, da ne dovolimo gostovanja v tujini. To je zaradi neke tehnične napake v omrežju 4G. Ampak to lahko potrošniku nanese tudi nekaj deset evrov. Sporno pa je to, da zaradi tehnične napake vse breme nosi potrošnik.

ŠPELA MOČNIK PARADIŽ: Se pravi, moramo biti res pozorni, tako, ko kot podpisujemo pogodbo, recimo z operaterjem, da postanemo nov naročnik, menjamo operaterja, karkoli. Ali je to potem normalno, da recimo mi podpišemo pogodbo in se nam vmes zvišuje cena naročnine in se nas samo obvesti. Z naslednjim mesecem bo naročnina višja toliko in toliko.

PETRA LOVIŠČEK (Zveza potrošnikov Slovenije): Običajno sicer je, ni pa to prava, a ne. Ravno to je tema teh kolektivnih tožb, ker pravimo, da bi se morali dogovorjene cene držati ne samo potrošniki, ampak tudi operaterji. Zdaj, operaterji se pri teh zadevah sklicujejo na Zakon o elektronskih komunikacijah, ampak popolnoma pozabljajo, preskočijo Zakon o varstvu potrošnikov, ki pa pravi, da je enostranski dvig cen nepoštena poslovna praksa, se pravi tudi nezakonita in menimo, da temu ne bi smelo biti tako.

ŠPELA MOČNIK PARADIŽ: Da je to sporno. Zato ste se Vseslovensko združenje malih deležnikov, gospod Verbič in pa tudi Zveza potrošnikov Slovenije vključili v kampanjo Halo, operater! Bodi fer! Zdaj boste ozaveščali potrošnike o teh spornih praksah, ampak kaj to pomeni? Je to že skupinska tožba potrošnikov proti telekomunikacijskim operaterjem? Ali drugače, šele drugačen začetek? Kdo se tudi lahko priključi?

KRISTJAN VERBIČ (Vseslovensko združenje malih deležnikov): Da. Gre za Zakon o kolektivnih tožbah. Sorazmerno nov. Na tej podlagi smo konec leta 2022, v začetku leta 2023, proti štirim največjim telekomunikacijskim operaterjem v Republiki Sloveniji, ki imajo skupaj blizu 94 odstotni delež, vložili odškodninske kolektivne tožbe iz naslova ocene, da je prišlo do oškodovanja blizu milijona in pol državljanov Republike Slovenije in sicer v skupnem znesku blizu 250 milijonov evrov v petih letih, v katerih smo to analizo opravljali. Potstopili smo se tega, ker se je na nas obrnilo veliko število tistih, ki so se ravno iz naslova prej omenjenih okoliščin počutili oškodovane in prizadete. Po temeljitem pregledu s strokovnimi sodelavci, pravnimi pisarnami, smo ugotovili, da gre res za nezakonite, nepoštene prakse, ki jih je potrebno spremeniti. Pozvali smo operaterje, naj te prakse spremenijo, vendar so se odzivali, češ da ni nič problematičnega, zato ni preostalo drugega, kot da smo šli v kolektivne tožbe. Veseli nas, da se je k temu priključila tudi Zveza potrošnikov Slovenije v tej skupni akciji, ki smo jo pred nekaj dnevi pravzaprav tudi sprožili. Kdo vse se lahko pridruži? Vsakdo je vabljen, ki se iz tega naslova seveda upravičeno čuti prizadet, preko spletne strani kolektivnovarstvo.si, kjer je zelo enostaven obrazec. Dve minuti pravzaprav, osnovni podatki za pridružitev. Seveda pa je pomemben moment to, da mi sodišču predlagamo, da gre v postopek po principu izključitve, kar pomeni, da bo pozitiven rezultat, v katerega smo oboji prepričani, imel učinke za vse, ki so iz tega naslova oškodovani, skratka, vsi bodo upravičeni. V kolikor bo seveda sodišče sledilo takšnemu našemu predlogu. Druga možnost je, da temu ne sledi in bodo seveda upravičenci samo tisti, ki se bodo neposredno vključili v takšne tožbe. Je pa vsekakor pomembno, da ljudje podprejo naša prizadevanja. Mi nenazadnje smo na sodišču za njih. Nenazadnje to za njih ne predstavlja nikakršnega stroška. Vse, kar je potrebno, je samo, da se pridružijo in s tem seveda podprejo in tudi izkažejo podporo, ki je pomemben moment tudi nenazadnje v samem sodnem postopku. Stroškov torej za njih pa nikakršnih ni ali kakršnihkoli drugih obveznosti.

ŠPELA MOČNIK PARADIŽ: Se pa prijavijo preko spletne strani, ki ste jih prej omenili. S tem podprejo kampanjo in seveda v prihodnje tudi spremljamo, kako bo potekala tovrstna tožba oziroma dogovori z mobilnimi operaterji, da bi mogoče prihajalo do manj oškodovanj potrošnikov v prihodnje.

KRISTJAN VERBIČ (Vseslovensko združenje malih deležnikov): To je želja.

ŠPELA MOČNIK PARADIŽ: Hvala lepa obema za vse te informacije.

PETRA LOVIŠČEK (Zveza potrošnikov Slovenije): Hvala vam.

KRISTJAN VERBIČ: Hvala lepa. Lep dan.