Finance, 08.07.2013

Kaj utegne_prinesti_povezava_med_Gorenjem_in_PanasonicomKaj utegne prinesti povez med Gorenjem in Panasoi Gorenju večja prodaja in boljša kapitalska vzdržnost, Japoncem cer proizvodnja in utečeni trženjski kanali v Evropi. Jeseni bodo v kapitalu Gorenja tuji lastniki že glavni. V velenjskem proizvajalcu računajo, da bodo zbrali okoli 60 milijonov svežega kapitala, šestino bo prispeval novi japonski partner Panasonic in dobil do 13 odstotkov podjetja, natančno razmerje med delničarji bo odvisno tega, koliko obstoječih bo izkoristilo pravico do dokapitalizacije. Kaj bo to prineslo obema družbama? Že julija bodo v Gorenjevi tovarni v Valjevu v Srbiji začeli izdelovati hladilnike pod blagovno znamko Panasonic. Sledila bo proizvodnja vgradnih pečic za Japonce, podjetji pa napovedujeta tudi skupno naložbo, nov proizvodni obrat za pralne stroje, predvidoma vSrbiji.

Gorenje, ki se je vzadnjem letu močno racionaliziralo s selitvijo proizvodnje z dražjih na cenejše trge, naj bi z dodatno proizvodnjo naleto prodalo za vsaj 80 milijonov evrovizdelkovveč, napoveduje predsednik uprave Franjo Bobinac. Še pomembneje pa je, da se s tujci (IFC, Home Products Europe in zdaj Panasonic) v kapitalu velenjske družbe, ki kroti finančni dolg, opazno izboljšuje corporate governance, upravljanje družbe. Enako velja za napovedana pogajanja za vzporedno kotacijo delnic Gorenja na varšavski borzi - ta se začenjajo ta teden -, kar naj bi privabilo še več tujih vlagateljev in okrepilo likvidnost delnic. Zakaj Varšava? »Ker gre zaeno izmed najbolj propulzivnih evropskih borz,« pravi član uprave za finance Peter Groznik, kije sicer vodil tudi ekipo za pogajanja s Panasonicom. Kaj dobi kdo? Za velenjsko Gorenje utegne povezava s Panasonicom prinesti: Iveč prihodkoviz prodaje, naletni ravni •okoli 80 milijonov evrov do leta 2018, ter postopno izboljšanje EBITDA (denarni tok iz poslovanja) za do 20 milijonov evrov na leto do leta 2018, 2 boljšo kapitalsko sestavo •družbe, 3 boljše izhodišče za pogajanja z dobavitelji pri nakupu surovin ter s tem nižje stroške, 4 boljšo izkoriščenost proizvodnih zmogljivosti, 5 novo tehnologijo in izboljšano pozici-•oniranje kuhinjskih aparatov, 6 možnost prodora na azijske trge z •lastnimi izdelki, kot je premijska blagovna znamka Asko. Spomnimo, Gorenje je nekdanjega švedskega proizvajalca prevzelo, saj prej v portfelju ni imelo blagovne znamke v najvišjem razredu. Panasonic palahko od povezave iztrži predvsem: 1 večjo prisotnost na trgu kuhinjskih •aparatov v Evropi, kjer je zdaj prodajno šibek, 2 nižje stroške proizvodnje •in logistike, 3 utečene prodajne kanale Gorenja v •Evropi. Panasonic sicer v prihodnjih petih letih ne bo smel povečevati deleža v Gorenju brez soglasja uprave in nadzornega sveta. »Še vedno želimo ostati samostojno podjetje s svojo filozofijo in strategijo, lastnimi blagovnimi znamkami. Moratorij je pomemben, ker ne gre za prevzemne aktivnosti, sodelovanje smo le kapitalsko začinili,« nam je to pojasnil Bobinac. Dodajmo sicer, daje menedžerska družba Ingor s 4,99-odstotnim deležem peti največji delničar Gorenja. Nova partnerja se tudi še nista dogovorila, ali bo lahko v nadzornem svetu Gorenja sedel predstavnik Panasonica. »Previdni moramo biti tudi zaradi morebitnega konflikta interesov med obema družbama,« nam je povedal šef Panasonica za Evropo Laurent Abadie. Dobavitelji vidijo priložnost Tomaž Berginc, Eti Izlake: »Smo eden izmed manjših dobaviteljev za Gorenje, vendar je ne glede na to takšno partnerstvo dobro. S tem se lahko odprejo nove priložnosti, novi trgi in se razvijejo novi izdelki.« Podobno je neuradno povedalo še več dobaviteljev, ki pa ne želijo biti imenovani. Kaj povezava pomeni za male delničarje Delnica Gorenja seje v petek podražila za 4,8 odstotka, na 4,35 evra. Prometa je bilo sicer malo, za slabih 17 tisoč evrov - lastnika pa je izmenjalo 3.896 lotov. Kljub temu je bilo z delnicami Gorenja opravljenih največ poslov po 7. maju, ko je lastništvo zamenjalo 31.094 delnic družbe. »Ob napovedi povečanja prihodkov in EBITDA na letni ravni za do 20 milijonov evrov bi tečaj delnic moral rasti, ocenjuje Jure Rozman, analitik GBD. Prevzema in z njim povezane premije vsaj pet let ne bo, so se zavezali partnerji. Župan Velenja: Dobro je, da Panasonic ne more povečevati deleža Bojan Kontič, župan Velenja in član SD: »Po zagotovilih, ki jih imam od predsednika uprave Gorenja, gre zasodelovanje, ki pomeni sinergije, ne za to, da bi Panasonic prevzemal Gorenje. Zagotovili so nam tudi, da Panasonic ne bo smel povečevati deleža, kar je dobro. Če to nebo držalo, nebom navdušen. Panasonic je zagotovo podjetje, ki obeta. Pričakujem, dabosta zagotovljena nadaljnji razvoj in ohranjanje delovnih mest, če ne celo povečevanje. Govorili so nam, daje možnost za povečanje razvojnega oddelka, zdaj pa bomo videli, ali ni v ozadju še kaj drugega, kot je to v navadi pri nas .« Sindikati zadržani pri komentarjih Poklicali smo tudi vodilne sindikaliste pri sindikatu kovinske in elektroenergije. Za zdaj partnerstva ne morejo komentirati, saj nimajo dovolj informacij, neuradno pa je iz sindikalnih vrst slišati, dajih zanima izključno, koliko delovnih mest bo ostalo v Velenju. Neuradno: Gorenje letos nekoliko bolje od lanskega polletja Skupina Gorenje je imelakonecmarcaskupno 427 milijonov evrovposojil, kar je 35,6 odstotka vsega premoženja. To je denimodvakrat več od tekmecev Electroluxa, Whirpoola in Indesita. Se večja razlika nastane, ko dolgove družbe primerjamo z ustvarjenim denarnim tokom iz poslovanja. Gorenjevdolg denimo znaša skoraj petkratnik dobička iz poslovanja pred amortizacijo (EBITDA), medtem ko je pri drugih treh le med 1,5 in 1,8. Vse štiri družbe so sicer imele v prvih treh mesecih težave s prodajo. Gorenju so prihodki upadli za 3,3 odstotka, Indesitu za 3,8 odstotka, Electroluxu in Whirlpoolu pa za dobra dva odstotka. Gorenje naj bi v drugem letošnjem četrtletju poslovalo bolje kot v prvem in na medletni ravni prihodke od prodaje povečalo za dva odstotka (indeks prodaje ob polletju je po naših informacijah 102). Poleg tega seje tudi zadolženost s prodajo poslovno nepotrebnega premoženja zmanjšala za okoli 20 milijonov evrov. Vendar pa letošnje zmanjšanje zadolženosti in tudi načrtovana dokapitalizacija ne bosta občutno zmanjšali finančnega vzvoda, ki bo glede na skromno dobičkonosnost družbe še vedno zelo velik. Ob enakem poslovanju kot v minulih 12 mesecih bo namreč dolg družbe še vedno presegal štirikratnik EBITDA. Gorenje sicer načrtuje postopno zmanjšanje zadolženosti, ki bi morala normalno vrednost doseči do leta 2018. Ali bo dosežena prej, pa je seveda veliko odvisno od morebitnega povečanja dobičkonosnosti, ki bi po eni strani družbi omogočila hitrejšo razdolžitev, hkrati pa bi si tudi lahko privoščila večji dolg. Po naših podatkih tako nameravajo do leta 2015 neto dolg na EBITDA že zmanjšati pod trikratnik. Ob tem je trebase opozoriti, da bo finančni vložek Panasonica porabljen za naložbe, in ne za razdolžitev. Gorenje je v fazi večjega preoblikovanja. V teh dneh je začelo še tretjo fazo selitve proizvodnje, in sicer prenos proizvodnje pomivalnih strojev iz Švedske v Slovenijo. Strošek tega se bo poznal vposlovanju tretjega četrtletja, a se bo hkrati že zmanjšal presežek zaposlenih, ki jih je imela družba v postopku selitve. Če bo šlo vse po načrtih, bo Gorenje poskusno proizvodnjo pomivalnih strojev v Velenju zagnalo konec avgusta. Gorenje bo v Evropi s Panasonicom sodelovalo na dveh področjih. V proizvodnji bo za Panasonic proizvajalo gospodinjske aparate višjega cenovnega razreda, kijih bo v Evropi tudi prodajalo pod blagovno znamko Panasonic. V zahodni Evropi bo Gorenje s tem dopolnilo svojo prodajo, ker družba zdaj tam proda malo izdelkov vzgornjem cenovnem razredu. Ni pa še povsem jasno, kako se bosta Panasonic in Gorenje uskladila v vzhodni Evropi in še zlasti v Rusiji, kjer je Gorenje med bolj prepoznavnimi blagovnimi znamkami in tudi veliko proda v zgornjem cenovnem razredu, na katerega cilja tudi Panasonic. Gorenje sicer tudi že zdaj sodeluje s Panasonicom, a z novim poslom naj bi se proizvodnja in prodaja povečali za okoli 90 milijonov evrov, kar pomeni okoli sedemodstotno povečanje prihodkov od prodaje. Gorenje letos načrtuje okoli 1,33 milijarde evrov prihodkov od prodaje in 4,2 milijona evrov čistega dobička. ■ Franjo Bobinac, šef Gorenja, se bo od Panasonica lahko naučil, kako zvišati dobiček pred amortizacijo, davki in obrestmi. Z Gorenjem želimo rasti. ■ Ičiro Kikuči, Panasonic

 

Medij: Finance
Avtorji: Sovdat Petra
Teme: mali delničarji
Rubrika / Oddaja: Dogodki in ozadja
Datum: 08. 07. 2013 
Stran: 5