Večer, 10.01.2015
POPOPRANO Ponekod le za najemnike Izdane upravne odločbe tržnega inšpektorata naključnim voznikom zaprle vrata nekaterih parkirnih hiš v Mariboru. Ukrep je začasen, za odpravo terja vpis dodatne dejavnosti v register MITJA SAGA] Parkirna hiša Tržnica, kjer naključne voznike že od božiča pričaka napis, da je parkiranje prepovedano, ni edina, ki mora začasno odslavljati voznike, ki niso najemniki parkirnih mest. Tudi parkirna hiša Pristan, le nekaj korakov proč, ima že vse od začetka decembra prelepljena stikalo in režo za izdajo parkirnih listkov, obiskovalce pa z dopisom obvešča, da je parkiranje onemogočeno, dovoljeno pa le najemnikom parkirnih mest s parkirnimi karticami. Novembrski inšpekcijski nadzor je namreč navrgel šest upravnih odločb, s katerimi je prepovedal izdajanje računov za parkiranje. 21 pregledov, šest izdanih odločb V Tržnem inšpektoratu Republike Slovenije pojasnjujejo, da so v sklopu nadzora označevanja cen in izdajanja računov za parkiranje, ki so ga izvajali v novembru, preverjali tudi ustreznost registrirane dejavnosti, upoštevajoč določila zakona o preprečevanju dela in zaposlovanja na črno (ZPDZC).
"Na območju Območne enote Dravograd-Maribor je bilo opravljenih 21 pregledov. Zaradi pomanjkljivosti pri registraciji dejavnosti - če podjetje dejavnosti 52.210, ki jo opravlja, ni imelo določene v ustanovitvene aktu oziroma vpisane v register - je bilo izdanih šest upravnih odločb, s katerimi se je opravljanje navedene dejavnosti prepovedalo," pojasnjuje glavna tržna inšpektorica Andrejka Grlic. In dodaja, da obvezo o vpisu te dejavnosti v ustanovitveni akt oziroma poslovni register določa zakon o gospodarskih družbah, ki velja od leta 1991. "ZPDZC pa določa, da je prepovedano delo na črno, za kar se šteje opravljanje dejavnosti ali dela, kadar pravna oseba opravlja dejavnost, ki ni določena v ustanovitvenem aktu, oziroma če samozaposlena oseba opravlja dejavnost, ki ni vpisana v register," še pojasnjuje Grličeva. Zgolj registrirana dejavnost oddajanja lastnih nepremičnin v najem namreč ne zadostuje za zaračunavanje urnih parkirnin, saj slednje zahteva registrirano dejavnost 52.210 - spremljajoče storitvene dejavnosti v kopenskem prometu, kamor sodi tudi obratovanje parkirnih prostorov. Da nihče od upraviteljev pravzaprav ne razume, čemu je potemtakem dovoljeno računati mesečni ali dolgoročnejši najem, ne pa tudi urnega, je bilo razbrati iz pogovorov s predstavniki podjetij, ki upravljajo z mariborskimi parkirnimi hišami. Še po "blagoslov" vlade Ker omenjena dejavnost ni vpisana v statut Univerze v Mariboru, Študentski domovi Maribor poslej ne omogočajo več parkiranja naključnim voznikom v parkirni hiši Pristan. "Univerza ima registrirano dejavnost oddajanje svojih nepremičnin, a to ni dovolj. Pri nas pa je postopek precej bolj zapleten, saj doregistracija dejavnosti ni tako preprosta," pojasnjuje direktorica Študentskih domov Maribor Lidija Divjak Mirnik. Zato so decembra že razpisali spremembo statuta, javna razprava se je zaključila 5. januarja, "zdaj čaka postopek še statutarno-pravno komisijo, potem senat Univerze, na koncu pa mora to na svoj dnevni red uvrstiti še vlada Republike Slovenije". Da zna postopek v najslabšem primeru trajali celo leto dni, še razmišlja Divjak Mirnikova. Dodaja, da so bili prihodki od parkiranja občasnih voznikov skorajda zanemarljivi, morda kakšnih 300 evrov na mesec. "Smo se tudi pritožili, a pritožba ne zadrži izvršbe," še pravi direktorica. Na izdano odločbo so se pritožili tudi v podjetju Heta Asset Resolution, ki je nastala iz nekdanjega Hvpo Leasinga, lastnika parkirne hiše Tržnica. "Pritožili smo se zato, ker ima upravnik naše parkirne hiše, podjetje Aktiva, registrirano zahtevano dejavnost, a očitno bi jo morali imeti tudi mi. Tudi zato smo že sprožili postopke za registracijo," je dejal Janez Žepič z oddelka prodajnih storitev Heta Asset Resolution. Dopolnjevali so vsi "Tudi mi smo morali dodatno dejavnost vpisati v register, kar je bilo celo nekoliko bolj zapleteno, ker smo delniška družba. Sicer bi morali že dan za inšpekcijskim nadzorom onemogočiti parkiranje naključnim voznikom," je pojasnil Alen Bastič iz GH Union, d.d., ki upravlja z Garažno hišo Union v Prešernovi ulici. In dodal, da se sprašuje, zakaj pristojne službe vsakega upravitelja garažne hiše ne opomnijo na vse dejavnosti, ki jih je treba registrirati, že ob vpisu podjetja v register. "Bili smo prepričani, da imamo vse urejeno, a ni bilo tako," še pravi Bastič. Da imajo v tem času približno 180 najemnikov, še dodaja, obisk pa zelo variira in je odvisen tudi od vremena, predvsem od snega in drugih sezonskih vplivov. "Obiska je manj poleti, takrat je tudi manj najemnikov," še pravi Bastič, ki med posebnostmi njihovega poslovnega modela izpostavlja intervalno obračunavanje parkirnine, kije edinstveno v mestu. Intervali so petminutni, parkiranje do 25 minut stane 0,50 evra, cena pa vsakih pet minut nato naraste za deset centrov. Nočno parkiranje med 21. in 7. uro stane 0,20 evra na uro. Da so morali seznam svojih dejavnosti prav tako dopolniti, pravi tudi Renato Hlade iz Poslovnega centra Slavija, ki upravlja z istoimensko parkirno hišo. "Vse smo uredili v enem dnevu," je bil jedrnat. Mesečni najem parkirnega prostora za zunanje uporabnike tam stane 80 ali 100 evrov, slednja cena velja za neomejeno 24-urno parkiranje. Najnižjo urno postavko za dnevno parkiranje v središču mesta ponuja Hotel Citv, kjer stane ura parkiranja od ponedeljka do petka med 8. in 16. uro 0,70 evra, od 16. do 8. ure in ob sobotah ter nedeljah ves dan pa 0,50 evra. Tudi cena mesečnega najema za zunanje uporabnike je odvisna od časovnega okvirja, ob višji obremenitvi stane 80 evrov na mesec, ob nižji 60 evrov. Enotna cena za mesečni najem, 60 evrov, velja tudi v osrednji in najstarejši parkirni hiši v Mariboru, pod trgovskim centrom Citv. Tudi njen lastnik, podjetje F-City - Garažna hiša, d.o.o., je moral po inšpekcijskem nadzoru doregistrirati novo dejavnost, a je postopek potekal brez težav, parkiranje poteka nemoteno. Mesečni najem po ceni 60 evrov, kar velja za tretjo klet, je možen ob podpisu pogodbe (voznik nato prejme magnetno kartico) ali pa brez pogodbe s kartico, ki jo je treba vsak mesec zamenjati. Kdo ne zeli v garažo ... Cenovno nič ugodneje, v nekaterih primerih celo dražje od parkiranja v garažnih hišah, je parkiranje na odprtih parkiriščih. Mestna občina Maribor (MOM) je sistem plačljivega parkiranja (tako imenovana bela cona) na Lentu uvedla v prvi polovici leta 2010, na delu med Titovim mostom in Strmo ulico pa ponuja 180 parkirnih mest, dodatnih 120 še na (z zapornico) "varovanem" parkirišču v Loški ulici. Cena parkiranja je enotna, 0,80 evra na uro, parkirnino pa je mogoče poravnati tudi za krajše časovno obdobje, najmanj za 7,5 minute za 10 centrov, na primer. Pri Nigradu pa je mogoče kupiti tudi predplačniške kartice. Za stanovalce na tem območju velja možnost nakupa dovolilnice, cena je 144 evrov za dve leti. Ne zgolj plačljivost parkirnih mest, pač pa tudi vse pogostejše odločitve občanov za alternativne načine prevoza - predvsem kolesarjenje in naraščajoče število potnikov v avtobusnem prometu - vidijo v mariborski občini kot razloge za slabo zasedenost zunanjih parkirnih mest bele cone. MOM je koncesijo za upravljanje z javnimi plačljivimi parkirišči v Mlinski ulici, Ulici talcev in Sodni ulici, na Rakuševem trgu in v Loški ulici podelilo podjetju Indoma; razen ob sobotah, nedeljah in praznikih, ko je parkiranje na teh parkiriščih brezplačno, je treba za uro parkiranja odšteti evro, za mesečni najem 65 evrov. Sicer pa tudi Miran Pinter iz Indome, ki upravlja tudi s parkirno hišo Forum, pravi, da so morali po odločbi inšpektorata seznam registriranih dejavnosti dopolniti z novo oznako 52.210. Registrirana dejavnost oddajanja lastnih nepremičnin v najem ne zadostuje za zaračunavanje urnih parkirnin Zasedenost parkirnih garaž je pozimi boljša kot poleti.
Medij: Večer
Avtorji: Sagaj Mitja
Teme: ZGD-1 zakon o gospodarskih družbah
Rubrika / Oddaja: Maribor
Datum: 10. 01. 2015
Stran: 19