Agencija, ustanovljena zaradi OECD, že ob debiju pohodila njene smernice

Dnevnik, 18.11.2010

Agencija_ustanovljena_zaradi_OECD_e_ob_debiju_pohodila_njene_smernice_Page_1Katja Svenšek Ljubljana -Agencija za upravljanje kapitalskih naložb je z zahtevo po preklicu odločitve o razrešitvi Uroša Rotnika z vrha TEŠ po mnenju naših sogovornikov posegla v neodvisnost in samostojnost nadzornih svetov, poteptala osnovna načela korporativnega upravljanja, ki jih določajo smernice OECD, zaradi katere je bila agencija sploh ustanovljena, hkrati pa z vmešavanjem v projekt bloka 6 posegla še v sektorsko politiko vlade.

Odzivi na zahtevo agencije po preklicu razrešitve Rotnika, ki je ta ni poslala le družbi, na katere skupščini naj bi zastopala interese države, ampak neposredno hčerinskemu podjetju te družbe, pa so pod vprašaj postavili še apolitičnost, ki naj bi jo agencija pri kadrovanju v družbah v lasti države zagotavljala. Predsednik vlade Borut Pahor, ki meni, da je agencija odločala v skladu s svojimi pristojnostmi, sicer pravi, da se je agencija -»kolikor ve« - odločala brez vmešavanja politike. Naši viri pa trdijo, da stoji za pozivom agencije minister za finance Franc Križanič, član SD. Na sestanku o TEŠ 6 sodeloval le predstavnik MF Predstavnik njegovega ministrstva se je minuli teden tudi udeležil sestanka predstavnikov agencije s predstavniki TEŠ, HSE in Premogovnika Velenje, kjer so se med drugim dogovorili, da bodo agenciji posredovali pripombe na »ekonomski del projekta TEŠ«. S tem je agencija posegla v sektorsko politiko vlade, trdijo naši viri, predvsem zato, ker na sestanku za razliko od predstavnika ministrstva za finance, ki je sicer v zgodbi o TEŠ 6 pristojno le za odločitve glede posojil za projekt, najetih pri mednarodnih bankah, ni bilo predstavnika gospodarskega ministrstva, ki je pristojno za energetiko. Na finančnem ministrstvu sicer pravijo, da je agencija samostojen in neodvisen državni organ. Enakega mnenja so na ministrstvu za razvoj Mitje Gasparija, prav tako člana SD, veliko zgovomejši pa so glede zahteve agencije o Rotniku na ministrstvu Darje Radič, članice Zares. »Agencija je bila ustanovljena zato, da bi v skladu s smernicami OECD neodvisno od političnih in interesnih pritiskov upravljala državno premoženje še bolj transparentno, kot ga je do sedaj vlada,« so zapisali in pojasnili, da mora po smernicah država oziroma agencija »spoštovati neodvisnost nadzornih svetov in da se ne sme vmešavati v vsakodnevno vodenje družb v državni lasti ter jim mora za doseganje začrtanih ciljev dovoljevati popolno avtonomijo poslovanja«. ■ In medtem ko so eni prepričani, da je agencija z zahtevo po preklicu Rotnikove razrešitve kršila osnovne smernice OECD, so v agenciji, ki jo vodi Dagmar Komar, mnenja, daje pravica nadzornih svetov, da imenujejo in razrešujejo glavne izvršne direktorje družb, kijih nadzirajo, »negiranje običajnih načel poslovno-korporativne prakse«. To izhaja iz pojasnila zahteve agencije glede Rotnika, ki ga je agencija posredovala STA. Ravno nasprotno določajo smernice OECD za korporativno upravljanje družb v državni lasti, ki pravijo, da morata biti odboru (nadzornemu svetu) družb v državni lasti »dodeljena jasen mandat in najvišja odgovornost za poslovanje družbe... Imeti morajo tudi pooblastilo za imenovanje in razreševanje glavnega izvršnega direktorja.« Celjsko sodišče potrdilo, da je direktor TEŠ Tot Celjsko okrožno sodišče je sicer včeraj potrdilo veljavnost sklepa nadzornega sveta TEŠ o imenovanju Simona Tota na mesto Rotnika, j) redlog člana nadzornega sveta TES Franca Rosca za zadržanje uveljavitve sklepa nadzornikov o odpoklicu Rotnika pa zavrglo. Ugotovili so, da je bila seja nadzornega sveta TEŠ skladna z zakonom o gospodarskih družbah, aktom o ustanovitvi TEŠ in poslovnikom o delu nadzornega sveta TEŠ. A v agenciji so medtem prepričani, da je bilo z nenadno odstavitvijo Rotnika in »z odkritim ignoriranjem zahtev« agencije »poteptano načelo konstruktivnega sodelovanja«. Takšen način dela je za upravo agencije, kot so pojasnili, nesprejemljiv in ga pod nobenim pogojem ni pripravljena tolerirati, ne v družbah, ki jih upravlja, ne v njihovih podrejenih družbah. Agencija bo na skupščinah podjetij zastopala tudi interese Slovenske odškodninske družbe in Kapitalske družbe, zato smo za komentar ukrepa agencije vprašali tudi predsednika uprave Kada Boruta Jamnika. »Agencija je bila ustanovljena z namenom, da se izboljša praksa upravljanja družb v pretežni državni lasti. Verjamem, da bo v bodoče upoštevala smernice zakona,« je dejal. Hkrati je zagotovil, da ne Kad ne Slovenska odškodninska družba (Sod) nikoli nista pošiljala zahtev hčerinskim družbam podjetij, v katerih imata sama pomembne deleže. katja.svensek@dnevnik.si Agencija se sklicuje na zakon V agenciji za upravljanje kapitalskih naložb so zahtevo po takojšnjem preklicu odločitve glede razrešitve Uroša Rotnika z vrha TEŠ poslali v skladu s svojimi pristojnostmi, ki da jih imajo po zakonu o upravljanju kapitalskih naložb. Po zakonu uveljavlja agencija pravice delničarja, torej države, skozi glasovanje na skupščini. Navedeno bi sicer pomenilo, da lahko agencija zahteva kvečjemu sklic skupščine HSE in razrešitev nadzornikov, a tudi za morebitne novoizvoljene nadzornike naj bi veljali samostojnost in neodvisnost. Agencija lahko po zakonu pravice delničarja uveljavlja tudi s spremljanjem uspešnosti poslovanja družb, s sodelovanjem s člani organov družb ter z »izvajanjem drugih pravic in obveznosti, ki jih ima država kot imetnica delnic ali deležev v gospodarskih družbah«. Po katerem od teh zakonskih določil je nadzorni svet hčerinskega podjetja družbe v večinski lasti države zavezan izpolnjevati navodila agencije, nam na ministrstvu za finance niso pojasnili. v agenciji za upravljanje kapitalskih naložb, ki jo vodi Dagmar Komar, menijo, da je nadzorni svet TEŠ z nenadno odstavitvijo Uroša Rotnika negiral običajna načela poslovno-korporativne prakse. Takšnega načina dela uprava agencije ni pripravljena tolerirati, so dodali. Nasprotno smernice OECD, v skladu s katerimi je bila agencija ustanovljena, določajo, da morajo imeti nadzorni sveti pooblastilo za imenovanje in razreševanje glavnega izvršnega direktorja.


Medij: Dnevnik
Avtorji: Svenšek Katja
Teme: ZGD-1 zakon o gospodarskih družbah
Rubrika / Oddaja: Poslovni Dnevnik
Datum: 18. 11. 2010 
Stran: 19