Dnevnik, 18.05.2012
Jernej Ogrin Ljubljana - Dočakali smo dan, ki je že več kot pol leta buril domišljijo borznih vlagateljev. Upravljalec največjega svetovnega družbenega omrežja Facebook (FB) danes namreč s kotacijo na newyorški borzi Nasdaq začenja eno najbolj pričakovanih prvih javnih ponudb delnic (IPO) zadnjega časa. Določen razpon med 34 in 38 dolarji za delnico pomeni, da bi lahko FB zbral med 14 in 16 milijard dolarjev, celotno družbo pa to vrednoti na kar 93 do 104 milijarde dolarjev. S tem bo to največji tehnološki IPO doslej in eden največjih v ZDA nasploh.
Astronomske vsote so deloma posledica hitre rasti družbe, deloma pa velikega zanimanja za tehnološke IPO v zadnjem času, saj so zgolj lani kotacije na borzi začele tudi delnice Groupona, Linkedlna, Pandore in Zynge-Kako vzdržen je dejansko poslovni model? Kljub evforiji pa je treba ostati previden. Stomilijardno vrednotenje je namreč razmeroma visoko za družbo, ki je leta 2011 ustvarila 3,71 milijarde dolarjev prihodkov in milijardo dobička. Poleg tega so se zvišali tudi stroški in posledično je FB že razočaral pri rezultatih. Se bolj pomemben pa bo prihodnji razvoj poslovnega modela. Čeprav je FB najbolj priljubljeno družbeno omrežje v večini držav po svetu, je pri tem treba upoštevati, da vse več uporabnikov do FB dostopa prek mobilnih telefonov, kjer so oglasni prihodki nižji. Nekatere raziskave so pokazale tudi, da več kot polovica uporabnikov nikoli ne klikne na oglasne vsebine, še četrtina pa jih to počne zelo redko. Poznavalci FB tako v naslednjih letih napovedujejo močno upočasnitev rasti oglaševalskih prihodkov, saj naj bi se rast z letošnje več kot 60odstotne do leta 2014 znižala na le 14 odstotkov. Posledično so se pri FB odločili zmanjšati odvisnost zgolj od oglasov, saj naj bi se delež prihodkov s tega naslova z 90 odstotkov leta 2010 lani znižal že na 83 odstotkov. Nadomestiti jih skušajo zlasti s tako imenovanimi virtualnimi plačili, ki jih neodvisni razvijalci spletnih iger zaračunavajo uporabnikom, FB pa od tega vzame provizijo. Tovrstni prihodki so lani zrasli že za petkrat, na 557 milijonov dolarjev. Hiter zaslužek ali donosna dolgoročna naložba? Strinja se tudi analitik pri upravljalski družbi Alta Invest Sašo Stanovnik, ki FB vidi kot tipično delnico rasti, kjer je potencial za prihodnjo rast prihodkov, dobička in cene delnice precejšen. Ker gre obenem za zelo odmevno ime, marsikateri vlagatelj pa delnice ne bo dobil ob prvi prodaji, temveč jo bo moral kupiti na borzi, bo povpraševanje po FB veliko, meni Stanovnik. Zanimanja in vprašanj o FB je sicer tudi med slovenskimi vlagatelji precej, vendar bodo morali za konkretno investicijo počakati na borzno kotacijo. Stanovnik skladno z naštetim pričakuje, da se bo kotacija odprla krepko čez določen zgornji razpon, kasnejši razvoj dogodkov pa je odvisen zlasti od cene v prvih minutah trgovanja. Podobno menijo so tudi številni svetovni analitiki, ki delnice že prvi dan vidijo prek 44 dolarjev in nato dolgoročno še višje. A Stanovnik opozarja, da na drugi strani obstaja resno tveganje neuresničevanja zastavljenih ciljev rasti, kar bi vodilo v razočaranje vlagateljev in padec cene na borzi, čemur smo bili v preteklosti že mnogokrat priče. »Ključen bo torej uspeh monetizacije priljubljenosti tega socialnega omrežja, kar pa je zahtevna naloga,« opozarja Stanovnik. Ta tako FB na dolgi rok priporoča le tistim vlagateljem, ki so potrpežljivi in nadpovprečno naklonjeni tveganju. Omeniti velja še, da je v najnovejši anketi kar polovica vprašanih Američanov dejala, da je FB le »trenutna uspešnica«, 43 odstotkov pa jih meni, da kakšnega dolgoročnega uspeha ne bo zabeležil. jernej.ogrin@guest.dnevnik.si Mali delničarji preko domačih posrednikov do delnic FB Slovenski borzniki pojasnjujejo, da bodo zlasti bolj izkušeni oziroma bolj aktivni slovenski mali vlagatelji delnice Facebooka kupovali prek elektronskih trgovalnih platform, saj si bodo na ta način prihranili del transakcijskih stroškov, medtem ko nameravajo številni preostali mali vlagatelji delnice kupovali prek domačih borznoposredniških družb. Te pri trgovanju na borzah v ZDA večinoma uporabljajo tuje posrednike, zaradi cesarje nakup za slovenske vlagatelje tudi nekoliko dražji. Poleg provizij domačih borznoposredniških družb morajo namreč pokriti tudi provizijo tujega posrednika ter stroške poravnave in skrbniške banke, ki običajno znašajo nekaj deset evrov. Morgan Stanlev si oblizuje prste Facebookov IPO pomeni uspeh tudi za investicijsko banko Morgan Stanley, ki jo je družba izbrala za vodenje postopka. Banka si je že lani na račun uspešnih kotacij podjetij, kot sta Groupon in Zynga, odrezala največji delež pogače na trgu tehnoloških IPO, Facebook pa bo tej newyorški banki bržkone pomagal do prvega mesta pri izvedbah IPO med ameriškimi bančnimi velikani že tretje leto zapored. Analitiki sicer ocenjujejo, da so si investicijske banke na račun enega največjih IPO doslej med seboj razdelile kar okoli 500 milijonov dolarjev provizij. Nekaj osnovnih podatkov o Facebooku (za obdobje januar - marec 2012) Št. uporabnikov 901 milijonov Št. dnevnih uporabnikov 526 milijonov Št. mobilnih uporabnikov 488 milijonov Št. prijateljstev 125 milijard Št. dnevno naloženih slik 300 milijonov Št. dnevnih aktivnosti 4 milijarde Prihodki 1060 milijonov USD Odhodki 677 milijonov USD Čisti dobiček 205 milijonov USD Število zaposlenih 3539 Vir. GraphicNems Vrednosti tehnoloških velikanov od IPO do danes Datum IPO Družba Vrednost ob IPO Vrednost danes (v milijonih USD) (v milijonih USD) December 1980 Apple 1.700 501.492 Marec 1992 AOL 62 2.481 Avgust 1995 Netscape 2.200 / * April 1996 Yahoo 848 18.499 Maj 1997 Amazon 438 100.341 September 1998 eBay 1.900 51.365 Marec 2000 Infineon 22.690 8.846 Avgust 2004 Google 27.200 206.011 Maj 2011 Linkedln 9.000 11.229 November 2011 Groupon 16.500 7.976 December 2011 Zynga 6.600 6.004 Maj 2012 Facebook 93.000 - 104.000 ? * Netscape je prevzel AOL »: Reuters
Medij: Dnevnik
Avtorji: Ogrin Jernej
Teme: mali delničarji
Rubrika / Oddaja: Poslovni Dnevnik
Datum: 18. 05. 2012
Stran: 23