Večer, 19.01.2012
Predvideno je, da naj bi podjetja v pretežni državni lasti za letošnje dividende namenila med tretjino in polovico lani ustvarjenega čistega dobička. Enako velja tudi za elektra podjetja DAMIJAN TOPLAK Kmalu se bodo pričele redne skupščine delničarjev, zato smo predstavnike Agencije za upravljanje kapitalskih naložb RS (AUKN) poprosili, da nam vnaprej predstavijo, kakšno dividendno politiko bodo zasledovali v podjetjih z {nejposrednim pretežnim državnim lastništvom. Kako bodo pri tem upoštevali aktualno gospodarsko krizo, dejstvo, v kateri dejavnosti posluje posamezno podjetje, in konkretne okoliščine pri določenih konkretnih podjetjih. Mimogrede, predlani je imel Telekom Slovenije ob slabitvah nekaterih finančnih naložb celo okrog 200 milijonov evrov izgube, pa so v AUKN z nasprotnim predlogom celo dosegli dvig izplačila dividende.
Takrat so to utemeljevali z dobrim tekočim lanskim poslovanjem, močnim finančnim položajem Telekoma ter da višje izplačilo dividende ne ogroža likvidnosti podjetja, odplačevanja njegovih obveznosti in izvedbe tekočih investicij. "Politika dividend je pomemben element korporativnega upravljanja, ki mu v agenciji posvečamo posebno pozornost. Optimalna politika dividend namreč uravnava ravnotežje med tekočimi dividendami in prihodnjo rastjo poslovanja podjetja ter maksimizira tržne vrednost enote lastniškega kapitala in s tem premoženje lastnikov podjetja. Osnovna pričakovana stopnja dividendnega donosa za vsako posamezno podjetje v portfelju agencije se bo določila ob upoštevanju kapitalske strukture, pričakovane stopnje donosnosti kapitala, na izračunu optimalnih povprečnih tehtanih stroškov kapitala in na drugih ekonomsko upravičenih dejavnikih," pojasnjuje mag. Mojca Mele, ki v AUKN skrbi za odnose z javnostmi. Za dividende tretjina do polovica lanskega dobička "V obdobju do sprejetja strategije upravljanja kapitalskih naložb RS bomo v agenciji na letošnjih skupščinah družb praviloma podprli predloge o porabi bilančnega dobička za izplačilo dividend v višini od ene tretjine do ene polovice čistega dobička preteklega poslovnega leta. V agenciji bomo sicer proučili finančni položaj vsakega posamičnega podjetja, obstoječo dividendno politiko (če jo podjetje ima) in druge elemente, ki bodo podlaga za oblikovanje konkretnih predlogov glede porabe bilančnega dobička na seji skupščine. V AUKN s konkretnimi podatki (koliko naj bi kapnilo dividend v državne družbe, op. a.) še ne razpolagamo, ker še niso znani dokončni rezultati poslovanja gospodarskih družb za leto 2011," razlaga Mojca Mele. V AUKN jim je uspelo lani po mnogih letih doseči vsaj simbolne zneske izplačila dividend v elektrodistribucijskih podjetjih. Bo podobno tudi letos in kakšno je njihovo stališče do stavke v podjetju Elektro Primorska, kjer bi celotno zahtevano izplačilo božičnice podjetje iz dobička pahnilo celo v izgubo? "Pričakujemo, da bodo elektrodistribucijska podjetja za leto 2011 omogočila izplačilo dividend svojim delničarjem vsaj na ravni za leto 2010. Stavka v Elektru Primorska traja že od 27. decembra lani, v AUKN pa kot upravljavci 79,5-odstotnega deleža v tej družbi pozorno spremljamo dogajanje in smo nad njim zaskrbljeni, ker partnerji po dostopnih informacijah niso pripravljeni na realne pogovore in dogovore. Ponovno želimo poudariti, da morajo vse dodatne nagrade temeljiti izključno na uspešnosti oziroma doseženih poslovnih rezultatih podjetja. Tudi nekateri sindikalni predstavniki si pred realnostjo ne bi smeli zatiskati oci in bi se morali zavedati težkega gospodarskega položaja in tudi svojega prispevka in s tem odgovornosti pri iskanju rešitve za izhod iz zahtevnih gospodarskih razmer na trgu," je prepričana sogovornica iz AUKN. S spremenjenim zakonom do glasovalnih pravic In navsezadnje, kako bi v AUKN uresničevali glasovalne pravice, če bodo v ATVP predstavnikom države zaradi domnevne kršitve prevzemne zakonodaje res v številnih podjetjih zamrznili glasovalne pravice? "23. decembra lani smo upravljavci državnega premoženja (AUKN, Kad, Sod) na predsednika državnega zbora in na predsednika vlade naslovili pismo, ki se nanaša na odločbo ustavnega sodišča, s katero je bila razveljavljena avtentična razlaga drugega odstavka 75. člena in 63. člena v povezavi z drugim odstavkom 75. člena zakona o prevzemih in s čimer je ponovno postala aktualna problematika glasovalnih pravic oseb, za katere se po zakonu o prevzemih predvideva, da delujejo usklajeno z Republiko Slovenijo. Izguba glasovalnih pravic v družbah, ki so tudi strateškega pomena za državo, bi lahko povzročila nepopravljivo škodo državnemu premoženju. Ministrstvo za gospodarstvo je že julija lani pripravilo osnutek zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o prevzemih, ki bi lahko bil dobra osnova za oblikovanje predloga ustreznega zakona, ki bi odpravil težave pri izvajanju prevzemne zakonodaje. Upravljavci državnega premoženja ocenjujemo, da s sprejetjem ustreznega zakona, ki bo uredil problematiko prevzemne zakonodaje, ne smemo odlašati, saj bi to lahko povzročilo nepovratno zmanjšanje državnega premoženja in dodatno poslabšalo položaj Slovenije v obdobju hude finančne krize," so prepričani v AUKN. V AUKN pozorno spremljajo dogajanje v Elektru Primorska in so nad njim zaskrbljeni. (Sašo Bizjak)
Medij: Večer
Avtorji: Toplak Damijan
Teme: ZPRE-1 zakon o prevzemih
Rubrika / Oddaja: Gospodarstvo
Datum: 19. 01. 2012
Stran: 9