Večer, 01.12.2011

Brez omogo_anja_legalne_kraje_javnega_premo_enja_Page_1Predstavnike političnih strank smo spraševali, kako sankcionirati nedelovanje pravne države na področju prevzemne zakonodaje ter zagotoviti učinkovitejše delovanje Urada RS za varstvo konkurence (UVK) in Agencije za trg vrednostnih papirjev (ATVP) DAMIJAN TOPLAK Desus: Vzpostaviti je treba politično voljo za sankcioniranje tovrstnih nepravilnosti, saj obstoječa zakonodaja omogoča sankcioniranje. Problem je v odsotnosti politične volje za učinkovitejše delovanje UVK in ATVP. SD: Za učinkovitejše delovanje obeh nadzornih organov je treba sprejeti ukrepe, ki bodo še povečali njuno učinkovitost in neodvisnost.

Prav tako je treba dosledneje izvrševati zakonske določbe, ki sankcionirajo kršitev prevzemne zakonodaje. LDS: Menimo, da UVK in ATVP pomembno prispevata k transparentnosti dogajanja v gospodarstvu. Opozoriti pa velja, da v večini spornih primerov prevzemov večjih slovenskih podjetij ni šlo za prevzeme, ampak notranje (menedžerske) odkupe. Na tem področju, ki se je izkazalo za problematično, pa omenjeni instituciji nista pravi naslov za očitke. V večji meri gre odgovornost iskati v upravah bank (predvsem NLB), ki so v mandatu prejšnje vlade odobrile t. i. tajkunske kredite, zaradi katerih danes vedno znova govorimo o kapitalski neustreznosti naše največje banke. DSD: Z ustrezno dodelavo zakonodaje. Urad se že preoblikuje v samostojno agencijo. Novela prevzemne zakonodaje bo preprečila zgolj lastniške prevzeme in nerazvojno izčrpavanje pretekle akumulacije. DL Gregorja Viranta: Zakonodaja, ki jo uporabljata UVK in ATVP pri svojem delu, je odraz zakonodaje EU na tem področju in je ni treba spreminjati. Problem ostaja delo sodišč. Dopolniti je treba uredbo o priglasitvi koncentracij, ki bi lahko za preproste primere uvedla poenostavljen postopek (kar poznajo praktično vse države EU). S tem bi se UVK lahko dodatno posvetil bolj zapletenim zadevam. UVK je treba prednostno izločiti iz ministrstva za gospodarstvo (predvidena je ustanovitev agencije) in pospešiti proces njegovega osamosvajanja, saj so ministri v preteklosti skušali direktno vplivati na delo UVK. Status ATVP je ustrezen. UVK je finančno in kadrovsko (tudi strokovno) podhranjen, kar vpliva na učinkovitost. Z združevanjem z drugimi organi bi lahko zagotovili kritično maso, ki bi posredno omogočila večjo učinkovitost. Ne glede na navedeno UVK, vsaj na področju prevzemov, (še) odloča v zakonsko predpisanih rokih. SMS: Z ustrezno zakonodajo, ki doslej namenoma ni bila ustrezna, saj je omogočala legalno krajo javnega premoženja. Poleg zakonodaje so nujni od politike neodvisni pravna država in nadzorni organi, kar je možno doseči le z izvolitvijo strank, ki niso udeležene v levih in desnih političnoekonomskih navezah. SNS: Največji problem je izigravanje zakonodaje, ki jo omogoča nesposobnost sodnikov in tožilcev, ki jim za vse skupaj ni mar, saj imajo zagotovljen t. i. dosmrtni mandat. Poleg tega je pomanjkljiv nadzor, sodnih epilogov pa praktično ni. Do zdaj je šlo za delovanje nepravne države, za kar so odgovorne vse vlade in njihove koalicije. Treba je vzpostaviti nov red na tem področju, ki bi onemogočal vpliv posameznih vplivnežev. Zares: Pravo vprašanje je, kako zagotoviti delovanje pravne države nasploh. Neodvisno in učinkovito sodstvo je pri tem ključno, prav tako neodvisno delovanje regulatorjev trga, kamor sodita UVK in ATVP. Povečanje učinkovitosti na sodiščih za reševanje primerov na področju prevzemov bi lahko rešili z zagotovitvijo strokovne pomoči sodnikom, večjo učinkovitost regulatorjev pa z zagotovitvijo zadostnega števila visokousposobljenih kadrov za reševanje primerov. Pomembna je tudi čim večja neodvisnost regulatorjev. S tem namenom se je na pobudo ministrstva za gospodarstvo začel postopek preoblikovanja UVK v samostojno agencijo za varstvo konkurence, kar zagotavlja večjo neodvisnost delovanja regulatorja, mu daje večjo fleksibilnost pri zaposlovanju strokovnjakov in financiranju delovanja. Agencija naj bi po zakonu zaživela 1. januarja 2012. Na področju prevzemne zakonodaje je nujna sprememba zakona o prevzemih, s katerim se bo olajšalo izvajanje nadzora s strani ATVP. Pozitivna Slovenija: Z učinkovitejšim in hitrejšim delovanjem sodnega sistema in jasno zakonodajo. UVK in ATVP sta pomembni za učinkovito delovanje gospodarstva in trg kapitala, zaradi česar ju bo treba kadrovsko okrepiti in jima zagotoviti ustrezne pogoje za delo. SDS: Vlada v delovanje regulatorjev ne sme posegati, temveč mora zgolj zagotavljati pogoje, da omenjeni instituciji neodvisno ter učinkovito in hitro opravljata naloge v njuni pristojnosti. NSi: Pravna država ni delovala oziroma ti dve instituciji nista delovali. Obe sta pomembno krivi za stanje v naši državi, saj leta nista sankcionirali prikritih parkirišč delnic, monopolnih prevzemov itd. Omogočili sta tajkunizacijo Slovenije, številne zlorabe in na koncu katastrofalno stanje s posledicami za banke, gospodarstvo in davkoplačevalce. Vse odgovorne bi morali že zdavnaj sankcionirati. SLS: Trenutno nedelovanje pravne države je problem, ki zahteva celovito reorganizacijo pravosodnega sistema. V SLS jo bomo izvedli s poudarkom na več specializiranih sodiščih, močnejši vlogi sodne prakse, ločitvi upravnega sodstva od drugih sodišč, določitvi rokov za pravnomočne odločitve v upravnih zadevah, ki danes blokirajo številne naložbe, ter ukinitvi trajnega mandata sodnikov. Tako UVK, ATVP, komisija za preprečevanje korupcije kot računsko sodišče že danes ugotavljajo in opozarjajo na številne nepravilnosti, a se politika na njihove ugotovitve odzove le, kadar ji ustreza. Tem institucijam bi nemudoma zagotovili ustrezna pooblastila in pravne podlage za učinkovitejše ukrepanje, uskladili delovanje organov pregona in uvedli finančno policijo. TRS: To je vprašanje za milijon dolarjev. Če bi bilo tako preprosto, bi stvar že funkcionirala, saj ima Slovenija temeljna pravna načela v pravosodju primerljiva z vzorčnimi pravnimi redi drugih držav. Temeljna napaka pri nas je razlaga zakonov, kjer prevladuje. Gre za najboljši način ščitenja elit; do pro- ' česa sploh ne pride, ker se z razlago zavrže razloge za obtožnico ali pride do napak v postopku. Učinkovitejše delovanje UVK in ATVP je vedno odvisno od postavljenih ciljev, odgovornosti, kompetentnosti in neodvisnosti vodij ter timskega dela.

 

Medij: Večer
Avtorji: Toplak Damijan
Teme: ZPRE-1 zakon o prevzemih 
Rubrika / Oddaja: Gospodarstvo
Datum: 01. 12. 2011 
Stran: 11